Een week onderweg

Dagelijkse bezigheid... waterflessen bijvullen

Dagelijkse bezigheid… waterflessen bijvullen

Dag 7 op zee – Maar helaas nog niet halverwege. We hebben nu nog 1089 nautische mijl te gaan en bij 950 zitten we ‘pas’ halverwege. We hebben wind nodig! Deze liet het vandaag een beetje afweten. We hadden minder dan 10 knopen en lopen gemiddeld 4 mijl. Vandaag wel de nodige oefening gehad omdat we de gennaker hebben gezet. Helaas konden we niet goed koers houden en hebben we uiteindelijk besloten toch weer grootzeil te zetten en de genua uit te bomen.

Onze positie om 19.00 UTC: 12.13.721 N bij 037.55.500 W
Wind: 5 – 10 knopen Snelheid: 4 knopen Koers: 251 graden

Iedereen heeft zijn eigen fles zodat we kunnen bijhouden of we genoeg drinken.

Iedereen heeft zijn eigen fles zodat we kunnen bijhouden of we genoeg drinken.

Het was heerlijk weer. Blauwe lucht en paar wolkjes. De binnen temperatuur lag vandaag rond de 29,5 graden en het water is 30,6 graden. Je kunt wel zeggen dat het warm is. Maar we klagen niet!

Vandaag maar eens wat vertellen over het water (gebruik) aan boord. We hebben twee watertanks van samen 300 liter aan boord. Voor dit water gebruiken we een voetpomp. Hiermee slaan we 2 vliegen in 1 klap; we besparen stroom en gebruiken minder water. Het zoete water uit de tank gebruiken we vooral voor koffie, thee, de afwas en om ons te wassen. Daarnaast hebben we ook een zoutwaterpomp, die water van buiten pakt en we vooral gebruiken om alles eerst af te spoelen.

Voor drinkwater hebben we de boot vol gestouwd met vele 8 liter flessen water. Hiermee vullen we dagelijks onze (persoonlijke) waterfles van 1,5 liter met een trechter (en dat is een hele kunst op een wiebelende boot!). Zo kunnen we goed bijhouden of we genoeg drinken per dag. Want dat we veel moeten drinken met deze warmte hoef ik jullie vast niet te vertellen. Uiteraard hebben we ook de nodige sapjes, melk, cola, thee & koffie e.d. aan boord hiermee vullen we die 1,5 liter aan.

De wc gebruikt alleen het buitenwater. Dit pomp je op en weer weg door de toilet.
En als het gaat regenen kunnen we nog water opvangen om ons te douchen. Ik zou het heeeeerlijk vinden om mijn haar weer eens te wassen! Op deze manier gaan we dus heel zuinig om met ons water, alles met mate. We zijn heel benieuwd hoe we er voor staan als we de Suriname rivier op varen.

Tot het volgende zeebericht!
—–
At 12/21/2012 7:38 PM (utc) our position was 12°13.66’N 037°57.10’W

Relaxed dagje man

Vliegende vissen; onze maaltijd vliegt gewoon aan boord!

Vliegende vissen; onze maaltijd vliegt gewoon aan boord!

Dag 6 op zee – We kunnen niet anders zeggen. De zeilen en boom hebben we al twee dagen niet meer aangeraakt. Het waait lekker tussen de 10 en 15 knopen vanuit het oosten en we worden gewoon met een gemiddelde snelheid van 5,5 knopen naar het west stuurt geduwd. Daar hoeven we niets voor te doen. De windpilot benoemen we tot bemanningslid van de week. Hij is geruisloos, werkt altijd en 24 uur per dag, gebruikt geen stroom en klaagt nooit! Hij doet gewoon wat ie moet doen en stuurt ons op de wind naar de andere kant van het grote water.

Onze positie om 19.00 UTC: 12.25.161N bij 035.55.203W
Wind: 10  15 knopen Snelheid: 5,5 knopen Koers: 255 graden
Nog 1204 mijl te gaan

Met de energievoorziening gaat het geweldig. Overdag staat het zonnepaneel uit en wordt alles weer geladen. De stroomgebruikers aan boord zijn de marifoon, AIS, windmeter, tridata (snelheid, diepte en zeetemperatuur), koelkast (wel energie zuinig en op water gekoeld), SSB als we zenden, af & toe de radio en de nodige i-apparatuur aan boord. Als het donker wordt zetten we de navigatieverlichting aan, gebruiken we minimale stroom voor wat lampjes (allemaal LED) en zetten we de koelkast uit. Via de batterij monitor kunnen we perfect in de gaten houden of er nog genoeg stroom is.

Het wordt weer warmer aan boord. De temperatuurmeter geeft nu 28,5 graad aan. En verder gebeurd er niet veel. Vanmorgen wel 3 vliegende vissen in het gangboord, helaas niet genoeg voor een vismaaltje. Er kwamen wat dolfijnen voorbij, maar die waren niet in ons geinteresseerd en gingen meteen weer verder. En verder nog een piepklein geel vogeltje. We dachten eerst dat het een vlinder was.

De Sark is gisteren vertrokken uit Mindelo. Ze liggen ongeveer 6 dagen zeilen achter ons. Ze hebben dezelfde bestemming en we hebben weer dagelijks contact via het netje. Daarnaast hoorde we dat de Nostress ook weer en route is richting Mindelo.
Tot het volgende zeebericht!
—–
At 12/20/2012 6:22 PM (utc) our position was 12 24.98’N 035 55.66’W

Driving home for X-mas

Dag 5 op zee –  Bijzondere relaxte dag. Veel gelezen (meegenomen tijdschriften uit Nederland > heerlijk) en happy hour in de kuip met een colaatje & limoen, gevulde wraps, komkommer en de kerst cd op de achtergrond. Het decor om ons heen blijft al dagen gelijk; blauwe golven, blauwe lucht en hier een daar een klein wolkje. De wind is nog steeds onder de 10 knopen en we lopen gemiddeld rond de 5 knopen. Dat mag van ons wel iets meer, de dagafstand komt zo niet boven de 100 mijl.
Onze positie om 19.00 UTC: 13.06.294 N bij 033.48.274 W
Wind: 5 – 10 knopen
Snelheid: 4 knopen
Koers: 250 graden
Nog 1325 mijl te gaan
De temperatuur aan boord is 28,5 graden en de watertemperatuur wint het wederom van de binnen temperatuur met maar liefst 29 graden.
Rond het middaguur kregen we bezoek van een grote groep dolfijnen. Het waren weer van die grote met een roze buik. Ze zwemmen wat slomer dan die kleintjes, maar springen des te hoger.
Verder dreef er een groot geel vat voorbij (zonder steelband) en zagen we een tanker met een mmsi nummer dat niet bij ons op de lijst staat: 566. Iemand een idee waar deze tanker vandaan komt?
Tot het volgende zeebericht!
—–
At 12/19/2012 5:22 PM (utc) our position was 13°06.61’N 033°47.39’W

Close encounter

Close encounter met de Kineimarv van 184 ft

Close encounter met de Kineimarv van 184 ft

Dag 3 op zee – We hebben een heerlijke dag zeilen achter de rug. We liepen gemiddeld 5,5 knopen op de uitgeboomde genua. Recht voor het lappie weg. De bemanning voelt zich goed, we doen weer iets meer dan slapen, lezen en wachtlopen… Naast films (The Help en Millenium 3) worden er zelfs weer boeken gelezen. Cees heeft de zeeziekte ook onder controle. Alleen binnen heeft hij er nog last van. We hebben zelfs wacht gelopen met z’n drietjes (met een wachtsysteem van 2 uur op 4 uur af). Wat een luxe, we kunnen nu 4 uur achter elkaar slapen!!! We waren vanmorgen heerlijk uitgerust.

Rond middernacht, tijdens de wisseling van de wacht, ging het AIS alarm van de marifoon af (het werkt!). Er zat een schip in onze range van 15 mijl. Het bleek visserschip Kineimarv no. 108 uit Japan van 184 ft! Ze kwamen recht op ons af. Ongelooflijk… zitten we midden op zee, we zien al drie dagen geen schip en dan ligt er een schip op ramkoers… Ben heeft geprobeerd ze op te roepen, maar ze gaven geen reactie. Ik heb de boot iets opgestuurd en ze gingen nu op 2 mijl achter ons langs. We konden weer rustig gaan slapen!

Vanmorgen hebben we bij het opkomen van de zon het grootzeil ook bijgezet en we liepen we tussen de 5,5 en 6,5 knopen. Nu hebben we het grootzeil iets geminderd voor de nacht.

Onze positie om 19.00 UTC: 14.08.575 N bij 030.49.454 W
Wind: 13 – 15 knopen
Snelheid: 5,5 knopen
Koers: 251 graden
Nog 1525 mijl te gaan

We zien massa’s vliegende vissen voorbij vliegen. Ze vliegen hele stukken boven de golven en knallen dan in 1X in de golven. Dat ze daar geen hoofdpijn van krijgen! Verder geen beestjes. Vanmiddag hebben we ons zelf verwend met een colaatje en verse citroen. En we hebben net heerlijk (Marokkaans) gegeten, met o.a. verse pompoen (tip van de Sark > bedankt het was heerlijk).

Positie 3 staat in de kaart. En we zijn weer klaar voor de nacht.
Tot het volgende zeebericht!
—–
At 12/17/2012 6:12 PM (utc) our position was 14°09.82’N 030°45.96’W

Rommelige zee

Ons wachtschema tijdens de Atlantische oversteek

Ons wachtschema tijdens de Atlantische oversteek

Dag 2 op zee – We hebben dag 3 er bijna opzitten en raken langzaam ingeslingerd en in ons ritme. Door de rommelige zee valt dat niet mee deze keer. De simpelste dingen zijn een hele opgave. Zoals naar de wc gaan. Koken en afwassen is pure topsport. Je komt handen te kort en alles, inclusief je zelf, wordt continu van links naar rechts geslingerd. Ondanks dat heb ik toch nog twee broden weten te bakken!

De zeeziekte is naar de achtergrond gedrongen en Cees voelt zich weer wat beter. Afgelopen nacht heeft hij een wacht gelopen en vanavond gaan we het wachtsysteem van 2 uur op 4 uur af uitproberen.

Positie zondag 16 december 17.00 uur UTC: 15.13.746 N en 028.57.456W Wind 12 knopen Snelheid 6 knopen

Nog 1644 mijl te gaan We zien (nog) niet veel beestjes. Alleen maar hele scholen vliegende vissen die vlak over de golven zoeven. Prachtig gezicht. En we doen op dit moment niet veel meer dan wacht lopen, slapen, eten & drinken De basics zeg maar. De tweede positie staat in de kaart. Tot het volgende zeebericht!

At 12/16/2012 5:18 PM (utc) our position was 15�13.74’N 028�57.45’W

Vliegende start

Tijdens ons vertrek wordt het vokslied gezongen

Tijdens ons vertrek wordt het vokslied gezongen

Dag 1 zit er op. Nog maar 17 mijl te gaan! Het is een hobbelige rit tot nu toe. De wind komt van achter en was vannacht zelfs 30 knopen en meer. De golven komen ook van achter en het is bepaald geen rustige oceaan deining. Wij hotseklotsen en schommelen wat af en moeten ons regelmatig goed schrap zetten. Slapen is weer even lastig door het geslinger. De eerste nacht moet Cees de opstapper nog even wennen aan de golven en heeft hij de visjes gevoerd. Primatourtje er in. En Ben en ik draaien samen het oude wachtsysteem van 3 uur op, 3 uur af, zodat Cees even rustig kan inslingeren. Inmiddels zit Cees weer in de kuip. Eten wil nog niet lukken, maar water houdt hij binnen!

Positie zaterdag 12 december 17.00 uur UTC:
16.16.268N
027.07.699W
Nog te gaan: 1764
Wind 15 tot 20 knopen
Snelheid 5,5 knopen

Met pijn in ons hart nemen we afscheid van de Kaap Verden. Wat een geweldige stad is Mindelo. Echt anders, maar hierover schrijf ik aan vaste wal meer (met fotoos) als ik weer een beetje internet heb. Want dat was echt vorige eeuw in Mindelo. Ze kennen bijna geen wifi, dus als je wilt internetten komen ze met een stekkertje voor je PC aan.

We hebben de nodige bootschappen gedaan, water en gas aangevuld en gewassen. Daarnaast hebben we de boot opnieuw ingedeeld, want Cees gaat in de punt liggen en deze lag nog helemaal vol met spullen! Het zit er allemaal in en vrijdag de 14e waren we klaar en uitgerust genoeg voor vertrek. We hebben uitgeklaard en hebben een stempel van de Kaap Verden in ons paspoort. Op naar de overkant.

Om 12 uur gooiden we los om nog even diesel te tanken. Helaas was iemand anders ons voor en die had maar liefst 1200 liter nodig� wij maar 60! Nog even geduld dus. De jongens van het tankstation hebben ons bij het wegvaren toegezongen in het Kaap Verdische volkslied, gevolgd door Elsa van de Sark met het Nederlandse volkslied. De fenders en lijnen liggen opgeborgen voor zeker de komende 14 dagen tot 20 dagen.

We hebben de eerste vliegende vissen gezien en ook van het dek geplukt (ik heb een foto gemaakt Beau!). Wat een komisch beestje is dat. Net een paling met vleugels die over de golven zoeft. Nooit geweten dat ze zulke grote afstanden kunnen afleggen. En het gas bleek vanmorgen op. Deze heeft Ben inmiddels vervangen. Daarnaast hebben we ons ook weer aangesloten bij het Nederlandse maritieme netje, er zijn nu maar liefst 13 Nederlandse boten onderweg naar de overkant.

De eerste positie staat op de kaart. Tot het volgende zeebericht!
—–
At 12/15/2012 4:58 PM (utc) our position was 16�16.59’N 027�07.33’W