Massaprobleem

De mast in – deel 2

Nee ik niet, we hebben een massaprobleem in de mast. Als we het ankerlicht aan willen doen brandt het lampje van het toplicht ook mee. Dit duidt op een massaprobleem en betekent eigenlijk zoiets als kortsluiting! Een paar dagen geleden ben ik de mast in geweest om een filmpje te maken van de situatie en hier en daar de aansluitingen van het anker- en 3 kleuren licht gerammeld, draad er in / er uit… maar het mocht niet baten. Geen licht. Er zijn 3 mogelijkheden waar dit fout kan zitten:

  • In de schakelkast
  • Bij de mastvoet (binnen aan het plafond)
  • Boven in de mast

Ben heeft de eerste twee uitgesloten en moest toen zelf de mast in. Deze keer met de kraan, in een zitje, extra gezekerd ging hij met alle hulpmiddelen omhoog. Helaas kon hij de kortsluiting niet vinden. Wat hij ook probeerde… de lampen gingen niet aan. We hebben uiteindelijk hulp van buitenaf ingeschakeld. Loedeman heeft ook eerst de eerste twee opties uitgesloten, is daarna via de steps de mast in geklommen en constateerde daar de kortsluiting. Hij heeft het verholpen en onze lichten branden weer! Massaprobleem opgelost. Ik wou dat het bij mij zo snel ging!

We gaan kamperen

Onze bimini

Althans, daar lijkt het op als we voor de eerste keer onze bimini uitproberen. Wat een enorm gevaarte. Maar wel heel fijn als je straks alleen maar in de zon ligt. Wij kunnen het ons nu nog niet voorstellen, maar het schijnt dat je dan weer naar de schaduw verlangt.

Onze bimini bestaat uit 3 gedeeltes die je aan elkaar kunt ritsen. Het middenstuk kun je laten staan en eventueel oprollen. De voor- en achterflap zet je er aan als je in een haven of voor anker ligt. Het is een geweldig ding en de wind blijft er lekker onder door waaien. We kunnen er zelfs onder staan!

In naam der Koningin

De zeebrief is binnen

De zeebrief is binnen! Handig voor in het buitenland. We kunnen nu altijd bewijzen dat de boot ook echt van ons is. De Koningin staat garant!

En we zijn in de lucht. De AIS werkt en we zijn (als

Blabber via Marine Traffic

we transponder niet uit hebben staan) te volgen op Marine Traffic. Op deze site kun je allerlei schepen met AIS transponder volgen, zoals bv. de vertrekkers Drift Away en Dixbay.

We kunnen niet wachten om er gebruik van te maken!

En toen was er gas

En we hebben weer gas aan boord

Na alle regen & onweer zijn alle leidingen en koppelingen nagelopen met een zeer nauwkeurige digitale meter. Een gasleiding komt normaal tot 30 millibar, de druk op de leidingen werd nu opgevoerd tot 90 millibar. 3X zo veel. De leidingen hielden zich voortreffelijk! Daarna werd de gaskraan bij de oven open gedraaid. Ook deze hield stand. Het zag er allemaal keurig uit en de gasinstallatie is goedgekeurd.

En we hebben de mast laten trimmen. Alle skills afgekeken, zodat wij het de volgende keer zelf kunnen. Onze checklist voor de volgende keer:

  • Als eerste de achterstag een mastdikte naar achter
  • Dan de zijwand stag voor stag aandraaien, je werkt hier van buiten naar binnen
  • Het schroefdraad boven en beneden zoveel mogelijk gelijk houden
  • Af en toe checken door langs de mast naar boven te kijken of deze nog steeds recht loopt
  • Uiteindelijk de achterstag weer los draaien en de stagen nog 1 keer na lopen
  • Als je rammelt aan de verstaging moet de mast eigenlijk niet mee rammelen
  • Het eindresultaat is een vrij stevige staande verstaging, je kunt er behoorlijk aan hangen
  • Daarna heb ik het schroefdraad boven en onder afgetaped, zodat we het tijdens de reis in de gaten kunnen houden (normaal geef je de verstaging in 1 zeilseizoen een halve slag)
  • En tenslotte alles borgen…

Trimmen van de verstaging, van buiten naar buiten…

Vanavond onze favoriete maaltijd uit de oven: PIZZA! Heerlijk.

AIS is bijna in de lucht

 

De tweede stap voor communicatie op zee

Nadat we de Into de Blue hebben uitgezwaaid heeft Ben de AIS transponder geïnstalleerd. De AIS (Automatic Identification System) is een apparaat dat wordt ingezet om de veiligheid van schepen op zee (wij dus!) en het binnenwater te vergroten. Het wordt met name door de grote vaart gebruikt wordt, maar je ziet het nu ook steeds meer bij zeegaande jachten.

Het apparaat zendt om de zoveel seconden/minuten automatisch een signaal uit met een aantal statische (vast geprogrammeerde) gegevens van ons schip, zoals:

  • Wie we zijn (Naam, Callsign, MMSI nummer)
  • Hoe lang & breed we zijn
  • Wat voor soort schip we zijn

En daarnaast kunnen wij zelf ook een aantal dynamische gegevens invoeren, die worden meegegeven met het signaal, zoals:

  • Wat onze positie is
  • Wat onze koers is en hoe hard we zeilen
  • Waar we heen gaan
  • Wat onze verwachte aankomst tijd is
  • En we kunnen ook nog ingeven wat voor vracht we voeren… aangezien we geen vrachtschip zijn skippen we deze optie maar…

Het uitzenden van het signaal gebeurt automatisch, maar alleen als wij dat willen, we kunnen het zenden van het apparaat ook uitzetten (dit doe je als je bv. stil ligt in de haven). De radiosignalen die worden uitgezonden, worden ontvangen door AIS-transponders op andere schepen en door walstations. Zij kunnen dan bv. voor ons uitwijken als we ‘op ramkoers’ liggen. Daarnaast kunnen wij ook signalen van andere schepen in de buurt (met een AIS transponder) op ons eigen scherm van de plotter & marifoon zien met positie, koers en snelheid. Dus als zij de koers niet verleggen, kunnen wij nog overwegen dat te doen!

Stap 2 voor communicatie op zee is ook gelegd. We hebben de aardlint aan 1 kant in de lak gezet. En we hebben van Martin (supplier) nog een aantal nieuwe (lees grotere) klemmen voor de kabels gekregen. De oude meteen maar vervangen.

Grotere kabelklemmen

Het voetbal vergeten we voor het gemak maar even. We hopen dat ze het beter doen over 2 jaar in Brazilië 😉

Kabels trekken door smalle gootjes

De mast staat weer mooi op het schip en binnen aan het plafond hangt nu een enorme kluwen kabels die weer verbonden moeten worden… De kabels moeten van de mast over het plafond doorgetrokken worden naar de navigatiehoek door veels te smalle kabelgootjes. O.a. de radar, verlichting en onze nieuwe marifoonkabel H 155 – 50 ohm. Deze is dubbel afgeschermd en is beter bestand tegen mechanische belastingen. Met dank aan Maarten van de Nostress, voor de tip.

Resultaat: de radar, het stoomlicht en de dekverlichting werken weer!

Ik heb bij de bootverzekering een vaarplan ingediend en de spullen van VBO / Agentschap Telecom zijn ook binnen! Ik moet nu nog even een kopie van mijn certificaat, deelname aan toets operationele vaardigheden, pasfoto en handtekening opsturen en dan krijg ik mijn bewijs van goed gedrag en word ik bevorderd van matroos naar marconist.

In de loop van de middag kwam de Into de Blue gezellig langszij. Geborreld & voetbal gekeken, een mooie combi.

We zijn weer een zeilboot

Laatste bakkie koffie in de hal met ‘de buurman’

Eerst ons laatste gezamelijke bakkie koffie met ‘de buurman’ (Henk van motorjacht Mazel Tov) in de hal gedronken en daarna aan de slag met de mast. Deze gaat er vandaag weer op en daarmee is ook het laatste item de hal uit.

In de mast zitten de nieuwe maststeps, vallen en verstaging en we moesten een hele checklist afwerken voor het definitief zetten van de mast.

 

Onze checklist:

  • Vallen in en door de mast trekken
  • Zalingen bevestigen
  • Verstaging bevestigen en door de zalingen heen halen
  • Windvaan en verlichting op de top bevestigen
  • Checken of de verlichting ook werkt
  • Check schijven en vallen op de top van de mast
  • Kraanlijn nalopen op slijtage (de stalen lijn hebben we dus vervangen door een dunne dynema lijn)
  • Check Radar
  • Rolfok gesmeerd
  • Vlaggenlijntjes aanbrengen
  • Check, check, dubbel check …

Eenmaal buiten de laatste spullen gemonteerd, nagelopen en gecheckt. Daarna de band van de kraan om de mast onder de eerste zaling en hijsen maar. De mast stond binnen no time! De mannen van Jachtcenter Elburg hebben de verstaging aan de voor- achter en buitenkant vast gezet, zodat de mast staat. De rest (het trimmen) konden we zelf afmaken. De verstaging zat helaas niet in 1X goed. De binnen stag moest ook door de zaling heen lopen, dus Ben de mast in, om deze goed te bevestigen.

Daarna langszij in de haven en alle verstaging goed vast gezet. Meteen de giek en het grootzeil, dat bij ons in de mast zit, aan de mooie nieuwe val bevestigd, omhoog gehesen en naar binnen gedraaid. Dit ging vrij soepel & vlot, niet slecht zo voor een eerste keer.

We zijn weer een zeilboot!

 

Eau de Cologne in onze callsign

Alle communicatieapparatuur wordt voorzien van de nodige identificatie gegevens

We zijn klaar voor de volgende stap en hebben de communicatie apparatuur opgehaald bij Shiptron in Enkhuizen. Het leek wel Sinterklaasavond met al die pakjes! We kregen een uitgebreide uitleg en documentatie bij alle apparatuur. Daarnaast heb ik voor de zekerheid de uitleg van de diverse onderdelen ook vastgelegd via de dictafoon op mijn iPhone.

Verder heeft Jugo alle apparatuur (Marifoon, Portofoon en AIS transponder) voorzien van de nodige identificatie gegevens zoals:

  • Naam: Blabber
  • Callsign (Roepnaam): Wij hebben een roepnaam die je niet gauw vergeet. De cijfers zijn van een zeer bekende Eau de cologne:
    PH 4711 (ken je klassiekers).
  • ATIS (Automatic Transmitted Information Sign): Deze code wordt geprogrammeerd in je marifoon en portofoon. Na uitzending stuurt de marifoon automatisch je roepnaam uit. Dit is alleen geldig in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, België en Luxemburg
  • MMSI nummer (Maritime Mobile Service Identity): Het MMSI nummer is een soort telefoonnummer voor communicatie op zee tussen schepen en walstations.

Met al deze gegevens zijn we altijd herkenbaar als we zenden of een noodsein uitsturen.

Eenmaal terug in de haven hebben we alle spullen verhuisd van de camper naar de boot en voor het eerst weer geslapen op de boot. Heerlijk! De camper kan afgeschouwd worden…