In de ban van de val

We hebben een foutje gemaakt met de nieuwe grootzeilval. Deze loopt namelijk door de mast en de harp die er nu aan gesplitst zit kunnen we onmogelijk door de mast trekken. Een mailtje met foto van de situatie naar de Lijnenspecialist gestuurd met de vraag what to do? Hij adviseerde ons de reserve val te gebruiken. Hier konden we de harp vanaf halen. De oude harp kunnen we er weer aanzetten met een speciale knoop en hoe ik deze knoop moest leggen stond in het filmpje wat de Lijnenspecialist meteen in zijn mail meestuurde. Geweldige service en het werkt!

De film heb ik eerst meerdere malen geoefend achter de PC van Jacht Center Elburg met een lijn en pen, voor ik deze in de praktijk heb gebracht:

De maststeps zijn geplaatst

De maststeps worden geplaatst

We kunnen voortaan langs de mast naar grotere hoogte klimmen, bij problemen of om op de uitkijk te staan als we bv. een smalle doorgang of ondiep water naderen. De maststeps zitten aan de mast.

We wilden ze in de eerste instantie plaatsen tot de tweede zaling. Maar het ging zo goed, dat we ze helemaal tot aan de top plaatsen. We hebben er dus nog een paar extra bijbesteld. De steps zijn om de 50 cm geplaatst. 50 cm aan de eene kant van de mast en de volgende 50 cm aan de andere kant van de mast.

Ze zitten er bijna allemaal op, we hebben er nog een paar bijbesteld

Daarnaast heeft Ben nog een nieuw deklicht (halogeen) op de mast aangebracht, waarmee we goed zicht aan dek hebben in het donker. Nu is het nog een kwestie van de laatste maststeps monteren, de nieuwe verstaging en vallen aanbrengen en dan kan de mast er ook weer op. De Blabberboot begint weer op een zeilboot te lijken!

Blabber drijft weer!

Het plensde van de regen, dus we hebben de te water lating even uitgesteld, maar rond het middaguur is de boot dan toch echt te water gegaan en heeft de drijfproef doorstaan. Het was best even spannend met al die nieuwe afsluiters, gevers en gaten van de aardplaat. Maar we hebben geen water in de boot, alleen om de boot! De nieuwe rubbere afdichting om de schroefas (i.p.v. vetkoord) houdt zich goed en de wc en koelkast werken. We liggen weer in een box!

’s Avonds hebben we de nieuwe lijnen opgehaald bij de Lijnenspecialist:

  • 4 vallen, waarvan de gennakerval met extra een Dynema mantel tegen het schavielen
  • Rolfoktrommelval
  • Een ankerlijn / snubberlijn (deze leg je tussen de ankerketting en kikker en daarmee ontzie je het ankerlier van trekkrachten)
  • Een kraanlijn van Dynema
  • Selmanaalden om zelf te kunnen splitsen
  • Extra D-Core om eventueel een stag te kunnen vervangen in geval van nood

En we kregen op de koop toe nog wat tips van Jan-Willem en Manja (‘vertrokkers’ met de Kaat, lichting 2008, zie website) en splitsles!

Het prettige van Jan-Willem is dat hij naast ervaringsdeskundige en specialist ook meedenkt en met advies komt waar je als vertrekker echt wat aan hebt. Dat maakt het uitzoeken van nieuwe lijnen een stuk makkelijker.

Mocht je zelf willen splitsen, kijk dan op zijn website naar de vele instructie filmpjes van bv. een D-Core oogsplits:

over bv. het splitsen van een oog in een val, het zelf maken van een softshackle en nog veel meer.

Poetsdag!

Blabber glimt weer

Het is droog vandaag en ze voorspellen dat het ook de enige dag is dat het droog blijft deze week. Dus een mooie dag om de boot te poetsen voor deze weer te water gaat. De boot staat nog op de wasplaats, dus ik heb de steiger er bij gepakt en deze naast de boot geplaatst, zodat ik mooi overal bij kon. De boot ingewreven met wax en daarna met de poetsmachine weer uitgewreven. Blabber glimt weer mooi! En dat alles terwijl heerlijk de zon scheen.

’s Avonds had ik een afscheidsdiner met oud collega’s en hebben we nog even heerlijk

TWING, een specialie editie

anekdotes opgehaald. Het was gezellig en ik ga ze zeker missen. Als afscheid kreeg ik o.a. deze originele zelf ontworpen en zeer persoonlijke ‘TWING’. Geweldig! Deze krijgt een mooi plaatsje aan boord.

Gebrandmerkt en stofvrij

Twee maal is scheepsrecht!

Het Kadaster melde zich vandaag voor een tweede keer om ons schip te brandmerken. De eerste keer ging het niet goed. De verkeerde plaatjes… na bevestiging veegde je zo de unieke letters, die bewijzen dat het schip eigendom van ons is, van het plaatje. De teboekstelling werd uitgesteld, de verkeerde plaatjes verwijderd en nieuwe plaatjes besteld. Gelukkig zitten nu de goede plaatjes er op, is het schip aantoonbaar van ons en krijgen we nog een officiele zeebrief (een soort paspoort voor je schip), wat weer handig is in het buitenland.

Andere mijlpaal: we staan weer buiten!!! We hebben hard gewerkt om vandaag een stapje dichter bij het water te komen. We staan nu op de spuitplaats naast de kraan en hebben vanavond de hele boot aan de buitenkant gesopt. Morgen gaan we haar in de wax zetten en poetsen. Daarna te water. Kijken of we blijven drijven. Spannend!

Tenslotte wil ik nog even 1 keer lekker klagen over het Nederlandse weer… tjongejonge wat slecht. Het was koud (de auto gaf vanmiddag 4 graden), de hele dag regen en een  koude wind. Niet echt een dag om in het water te gaan. We hebben de kachel aan in de camper!

Zondag klusdag

De windpilot is op de achterspiegel gemonteerd

Vanmorgen konden we meteen vanuit de camper klussen.

Checklist voor te water gaan:

  • De trap vast op de spiegel.
  • De onderste traptrede die ontbrak, op maat gezaagd en geplaatst.
  • De windpilot bevestigd op de spiegel. Hij kan nu worden afgesteld, maar dat kan pas als de boot te water ligt.
  • De boot een aantal keer in de anti-fouling gezet, tot de verf op was!
  • Krassen in de band boven de waterlijn bijgewerkt met verf.
  • Gecorrodeerd kroonsteentje van de stuurautomaat vervangen
  • Op het dek de rozetten van de verstaging gekit en vastgezet; we zijn klaar voor de mast.

Theoretisch kunnen we morgen te water. Alle klussen die in de hal moesten gebeuren zijn gedaan. Morgen eerst de wasplaats op en wassen & poetsen! Daarna hopen we na een half jaar weer te drijven!

Tip van Blabber: bewaar oude t-shirts tot je uitgeklust bent. Ze kunnen na de klus direct de prullenbak in! Scheelt weer een wasje.

Op het menu: Chinees van gisteren….

We hebben weer internet

De bevestiging van de zonnepanelen via de hekstoel is een feit

De hekstoel aan stuurboord zijde ging inderdaad een stuk makkelijker. Binnen een uurtje zat het er weer op! Ik heb het onderwaterschip afgenomen en in de anti-fouling gezet.

En we hebben weer internet! Onze externe wifi antenne hebben we op het dak van de camper gelegd en hij werkt. Iets verder op zit een hotspot van KPN en omdat wij nog KPN internet abonnement hebben, mogen we ook gebruik maken van de hotspot! We kunnen mailen en Skypen het is alleen een beetje traahaag… Dit past ook weer mooi in het gewenningsproces!

Het blog bij werken gaat wat lastiger… maar ik doe mijn best, al is het maar met terugwerkende kracht en minder foto’s.

Op het menu vandaag: chinees

Zonnepanelen bevestigen op de reling

We leven tijdelijk in een camper die naast de boot staat!

We hebben heerlijk geslapen in de camper. Vanmorgen heb ik alle tassen en dozen uitgepakt en in de boot ingeruimd. Het meeste zit er in en ik heb zelfs nog ruimte over!

De zonnepanelen bevestigen
Ben is de hele dag zoet geweest met de voorbereidingen van de zonnepanelen op de reling en de bekabeling daarvan. We laten de aansluitingen van de zonnepanelen door de hekstoel lopen, zodat we geen stekkers en gaten in het dek krijgen. Wat een rot klus! Ik zat op het dek moeren aan te draaien, terwijl Ben zich onderin de boot in allerlei bochten lag te wringen. Hij kon er net niet bij en moest van alles fabriceren om de dopsleutel te verlengen. Uiteindelijk is het gelukt. De hekstoel aan bakboord zijde, meteen de moeilijkste kant, zit stevig vast en de kabels lopen er mooi door. Morgen de hekstoel aan stuurboordzijde, als het goed is kunnen we daar makkelijker bij.

Op het menu vandaag: shoarma

Verhuizing deel 2 – Huisloos

Ons huisje in de bossen van Epe

Heftig dagje… Ons recreatiehuisje moest worden opgeleverd.

Bijna een jaar geleden hebben we de inboedel gereduceerd tot de helft … nu moesten we nog drie keer rijden met twee auto’s om alle overgebleven spullen te verschepen naar de boot. Inpakken, in de auto, rijden, uit de auto, op de stijger, op de boot en tenslotte in de boot…. Alwaar het allemaal een plaatsje moest vinden. Hoe stop je de inhoud van een huis in een boot van 12 meter? Wat kan een mens veel spullen verzamelen, pfew, daar kom je pas achter als je gaat verhuizen. Eenmaal leeg, konden we het huis schoonmaken en opleveren om half zes. Weer een sleutel minder aan mijn sleutelbos!

Omdat de boot nog op de kant staat, we nog een aantal klussen moeten doen voor ze te water gaat en omdat de boot inmiddels mudje vol ligt met dozen en tassen, leven we nu even in een geleende camper naast de boot. De douche en toilet zitten ook om de hoek, we hebben alles bij de hand. Geweldige oplossing, bedankt Henk!

Koken is er even niet meer bij, op het menu vandaag: friet met een gehaktbal!

Verhuizing deel 1 – onze spullen krijgen een tweede leven

Onze spullen op weg naar een tweede leven

De eerste lading –grote huisraad- gaat vandaag richting Enkhuizen. Om 6 uur melden de moeder en broer van schoonzusje Judith zich met een brandweerrode verhuurbus. Deze hebben we helemaal volgestouwd. Al onze spullen krijgen zo een tweede leven. Dat voelt goed!

Na de verhuizing hebben we een heerlijke duik in het zwembad genomen, waarschijnlijk de laatste keer… dus extra genieten. ’s Avonds zaten we op klapstoeltjes bij twee zielige kaarsjes….