De Dutch Armada is onder weg naar Bonaire

We hebben de gennaker weer tevoorschijn getoverd!

We hebben de gennaker weer tevoorschijn getoverd!

Mijn iPhone geeft een half uur vroeger aan! Wat is hier gebeurd? In El Gran Roque heb ik even contact gehad met een Venezolaans netwerk en toen is de tijd aangepast naar de Venezolaanse tijd. Ze hebben deze een half uur vroeger gezet, omdat ze niet dezelfde tijd als Amerika wilde hebben! Bizar!

We moeten vandaag 40 mijl zeilen en vertrekken op tijd. Er staat niet veel wind, dus alle Nederlandse boten halen de spinnakers en gennakers onder het stof en vanuit het vooronder vandaan. Het is een geweldig gezicht al die zeilen. Er staat soms maar 4 knopen wind en toch lopen we 4,5 knoop (komt door de stroom mee ;-)! Kicken. De vislijn hangt weer uit! Nog 35 mijl te gaan.

Aankomst Bonaire
Het duurt even voor we Bonaire daadwerkelijk zien liggen. Het eiland is op een berg in het westen na behoorlijk vlak. Als het land eenmaal in zicht is worden we ook al gauw getrakteerd op de zoutbergen, prachtige spierwitte piramides die mooi afsteken tegen het blauw van de lucht. We zeilen met de gennaker tot bijna op de ankerplek en lopen met 7 knopen aardig op de Rafiki in. Helaas moet het laatste stukje i.v.m. valwinden de gennaker toch naar beneden en zetten we de sokken er in op de motor. Via de VHF/Acapella hoorden we dat er niet zo heel veel vrije moorings meer zijn en wij willen er niet net naast grijpen. Achter ons komt immers nog een zeilschip aan stormen…

In Bonaire lig je verplicht aan een mooring, dit doen ze om de onderwaterwereld te beschermen. De moorings liggen voor de kust van Kralendijk. Wij liggen uiteindelijk bijna voorKarel’s Bar en krijgen er vanaf nu gratis muziek bij! Voor de mooring betalen we 10 dollar per dag. Dat is op zich goed te doen (al blijft onze voorkeur naar gratis ankeren uitgaan), maar de lijnen van de mooring naar je boot zijn slecht en we moeten een papier ondertekenen dat STINAPA en de Marina niet verantwoordelijk zijn als er iets met onze boot gebeurd (doordat bv. de lijnen doorslijten). Beetje vreemd als je geen keuze hebt, het minste wat ze dan kunnen doen is goede spullen leveren voor dat geld. Echter klagen heeft geen zin, want de Marina stuurt ons naar STINAPA en STINAPA stuurt ons naar de Marina. Deze zeggen dat de nieuwe lijnen besteld en onderweg zijn, maar we horen later dat ze dat al 2 maanden zeggen! Daarnaast gebruiken ze de goedkoopste lijnen. Verkeerde zuinigheid, een beetje duurzaamheid kan met al die dure jachten geen kwaad. Maar we hebben geen keuze en vanaf nu controleren we dagelijks de lijnen waarmee we aan het blok zitten.

We liggen overigens geweldig. Een paar meter van de kant op 3 meter helderblauw water en op de kant is veel bedrijvigheid.

PS weer geen vis gevangen….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *