We duiken de ICW weer in, Southbound dag 1

De ICW begint bij de '0-marker' voor Hospital Point, Portsmouth/Norfolk

De ICW begint bij de ‘0-marker’ voor Hospital Point, Portsmouth/Norfolk

Het is koud en dat vinden we maar niks. Het is vanaf nu Southbound. Op zoek naar de warmte en korte-broeken-weer. Buitenom over zee staat wind en stroom tegen. Dus we duiken de ICW weer in. De ICW is tot Miami zo’n 1100 mijl. Deze afstanden worden langs de ICW gemarkeerd met witte borden en zwarte rand. Wij zoeken ons rot naar de eerste, de 0-marker. Deze moet ergens bij de ankerplaats van Hospital Point staan… De Amerikanen weten elk punt groots te markeren, maar er staat nergens een bord met ‘Welcome op de ICW’… De nul marker is ‘gewoon’ een rode ton, de nummer 36 om precies te zijn.

De Gilmore liftbrug

De Gilmore liftbrug

Uitdagingen op dit traject van de ICW:

  • De liftbrug Gilmore Bridge
  • Onze enige sluis op de ICW
  • Een gratis plekje aan de free dock van Great Bridge (gisteren was deze nog besproken en VOL!)

We varen dit gedeelte van de ICW op met het Nederlandse zeilschip Ebijmar van Edwin & Margo. Zij hebben met hun zeilship qua diepte (2.10) en hoogte (19 meter en een beetje) een extra uitdaging op de ICW en volgen in ons kielzog. Waar we geen rekening mee hebben gehouden is hun anker… Koppig als hij is, heeft hij zijn tanden in de blub van Norfolk gezet. Niet van plan de ankerplaats op te geven. Muurvast. Edwin moet met duikspullen te water om een extra lijn te bevestigen, zodat hij met deze lijn het anker op de ankerlier kan kantelen. Het werkt! Het koppige anker geeft toe en komt los. Pfew. Dat was even spannend. Tot zover de ontgroening op de ICW voor de Ebijmar!

USA ICW SouthboundBunkeren in Great Bridge

Eenmaal onderweg blijken wij niet de enige die naar het zuiden gaan. Als we bij de errste brug aankomen, liggen er 15 schepen te wachten. We varen verder in colonne langs de bruggen naar de Great Bridge sluis. de enige sluis op de ICW. En die ligt meteen aan het begin van het traject. Na de sluis ligt de brug Great Bridge, met aan de Noord – en Zuidzijde een 24 uurs gratis dock! Deze keer pakken we het wat oudere dock aan de noordzijde. Stapelen doen ze hier niet, vanwege de grote vrachtschepen die hier 24 uur doorheen varen. Wel worden boten aan de overkant gedoogd, met lijnen naar de bomen! Het water staat extreem hoog en we leggen de boot tegen een paar palen. Aan de kant komen is een uitdaging 🙂 En dan gaan we BUNKEREN! De winkels en wasserette liggen op loopafstand! Morgenvroeg verder. De wekker staat op 7 uur. Om 8 uur gaan we door de brug voor een traject van 50 mijl. De kop is er af!

Een korte impressie van de tocht:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *