Trapped on the ICW, USA

USA ICWVandaag varen we het tweede traject naar West Palm Beach. Nog 40 mijl en dan zijn we er! Ons tweede stuk binnendoor over de ICW. En wat doen je dan als je aan het binnendoor varen bent over een slootje? Juist ja, lekker om je heen kijken. Er valt genoeg te zien.

USA ICWHadden we het gisteren nog over de kapitale huizen, gaan we het vandaag hebben over wat er in de tuin staat. Een gemiddeld huis heeft toch wel vijf verschillende tuinsetjes! Ja jullie lezen het goed, VIJF verschillende tuinsetjes. Daarnaast beschikken ze toch mintens over een infinitypool en een custom build steiger. Aan deze steiger liggen de nodige speeltjes in de vorm van een motorboot, jetski’s en een kano. Vaak staat er voor het huis een soort kooi constructie tegen de muggen. De gemiddelde kooi in Artis is kleiner!  En het meest bijzondere van dit al is, dat er ondanks de vele tuinzitjes en de anti-musquito kooiconstructie, niemand, maar dan ook niemand buiten zit! We zien alleen maar mensen aan het werk in de tuin. En dit zijn niet de eigenaren. Het is de tuinman met zijn bladblazer, of de poolboy of er komt een nieuwe hangconstructie aan het dock voor de zoveelste waterscooter!

We gaan met Hoog water langs Hillsboro inlet

We gaan met Hoog water langs Hillsboro inlet

Hillsboro inlet

Er zit een ondiep stukje in het traject van vandaag. Vlak bij de Hillsboro inlet. Door stroming wil de boel hier nog wel eens verzanden. We bellen met Boat US. “What is your draft?” 6,5 ft. “You’re good’. Als we aankomen bij het ondiepe stuk ligt er midden op de vaarweg een grote motorboot. Hij wacht voor de brug naar zee, maar blokkeert daardoor onze vaarweg. Terwijl zijn brug open gaat, kunnen wij net voor hem langs. Van de ondiepte hebben we niets gemerkt.

Linton Bridge

Achttien bruggen later zegt een slimme brugwachter ineens “do you know Linton bridge is out?” Ehh nee, dat weten we niet. “For how long?” Dat weet hij niet. We varen door. Als we bij de Linton Bridge aankomen, hebben ze hem net gerepareerd en kunnen we er toch door. “It’s your lucky day” roept de dame vrolijk vanuit het brugwachtershuisje!

Onweersbui

In het begin van de middag komen er plotseling weer donkere wolken opzetten. Vanuit het niets. Zo is het mooi weer, zo is de lucht pikzwart. Gauw doe ik alle spullen naar binnen. Dan barst een zware onweersbui los. De regen komt recht naar binnen en bereikt zelfs onze boekenkast. Ik zet gauw de luiken er voor, terwijl Ben buiten blijft om te sturen. Hij legt de boot in de wind, achter en hoog gebouw en so wachten we tot de bui overwaait.

De Ocean Ave bridge: Zeg nou zelf, deze brug is toch zo weg gelopen uit de Efteling? Elk moment kan dat mannetje op zijn vliegende tapijt voorbij komen....

De Ocean Ave bridge: Zeg nou zelf, deze brug is toch zo weg gelopen uit de Efteling? Elk moment kan dat mannetje op zijn vliegende tapijt voorbij komen….

Flagler Memorial Bridge

We hebben er bijna veertig mijl op zitten. Best een lant stuk over de ICW, met heel veel bruggen. Terwijl we voor de eennalaatste Royal Park Bridge liggen te wachten roept Ben naar binnen: “Ing, kun jij de brug na deze eens oproepen? Ik zie allemaal werkschepen. Het lijkt wel of de brug dicht is. Dit ziet er niet goed uit.” Ik roep de Flagler Memorial brug op en krijg meteen antwoord. Ze zijn een nieuwe brug aan het plaatsen en inderdaad gesloten. GESLOTEN! Huh? Kan dat ook nog? Voor hoe lang? Een uurtje, een dag? Nee, voor een hele week, tot 15 juni om precies te zijn. Althans dat is het plan. Dus we kunnen er niet door heen? Nee. We kunnen gewoon niet geloven dat DE ICW, het enige slecht weer alternatief naar het Noorden, ook afgesloten kan zijn. En dan ook nog voor een hele week.

Er zit maar een ding op. Terug varen. 16 bruggen en 40 mijl terug door dezelfde sloot… Maar we gaan eerst een nachtje slapen. We cancellen de brug voor ons. Teleurgesteld laten we ons anker vallen op een diep stukje water vlak voor de Palm Bridge. Niet echt de beste plek, maar het is vijf uur. We hebben geen plekken dichtbij gezien waar we kunnen ankeren en we zijn voor nu even klaar met de ICW. We kunnen geen brug meer zien. Grmpffff*** Morgen weer een dag.

ICW voor dummies

Waar hadden we deze informatie kunnen vinden? Voornamelijk online. De brugwachters vertellen het in ieder geval niet. De coastguard zend een bericht uit op kanaal 16, maar aangezien je de hele dag bezig bent op kanaal 9 met alle bruggen, hebben we dit niet gehoord. En als we het horen moeten we het zelfs opnemen om het te begrijpen. Nou ja begrijpen. Hij heeft het over een aangepast schedule… Maar ze zijn gewoon dicht. Niks aangepast schedule!

Online ICW bronnen

  • Waterwayguide.com Een mooie website waar je allerlei informatie kunt vinden over de ICW; ankerplaatsen, marina’s, tanken en ook Nav alerts voor probleempunten op de ICW. Onze brug stond er helaas tussen!
  • navcen.uscg.gov de website van de Coastguard. Hier staat o.a. de Notice for mariners, met alle info over de waterwegen e.d. in de USA en dus ook brug informatie over de ICW. Daarnaast kun je je ook inschrijven op notificaties per gebied. Wij hebben ons inmiddels ingeschreven voor gebied 7 (Florida),
  • Offshoreblue.com, de website van BlueSeas
  • Active Captain. Een online community met waardevolle, up to date informatie over bruggen, diepgang, marina’s en ankerplaatsen. Een offline versie van Active Captain kun je op je iPad zetten via de App Polar View.

Aantal bruggen: 16

Locatie ankerplek checken: 26.08.552 N / 080.06.501 W

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *