Uitklaren in Gun Kreek op de Virgin Gorda Sound

Uitklaren in Gun Creek

We gaan anker op en varen de boot naar Gun Greek, waar we uitklaren. Eigenlijk hadden we dit ook met de dinghy kunnen doen maar de motor is niet goed en we ankeren op 8 meter diepte vlak voor de kant. Het kleine stukje naar de kant redden we wel met de dinghy. Deze ankerplek is geen aanrader voor de nacht. Je hebt veel last van alle langs stuivende ferry’s. En als we eenmaal liggen komt ook het watervliegtuig in onze voortuin landen!

We pruttelen met een slakkengangetje naar de dinghy

Supermarkt Gun Greek

dock voor de immigration/douane. Het gebouw aan de linkerkant is vrij nieuw en heeft overal automatische deuren, die allemaal open staan. De muren zijn kaal en aan de rechterkant treffen we een grote balie met daarachter twee mensen. De eene is druk met zijn mobiel, de andere geeft Ben aan dat hij eerst zijn veters moet strikken 😉 We krijgen twee formulieren om in te vullen. Omdat we dezelfde dag nog weg gaan worden we netjes geholpen. Uitklaren voor de volgende dag kan ook, maar dan moet je wel pas in de middag komen! We betalen 0,75 dollarcent voor het formulier en staan binnen een half uur weer buiten.

We krijgen toestemming om nog even boodschappen te doen. Onderweg naar de supermarkt zien we links en rechts oude vergane en leeggelopen Caribe’s (dinghy’s) liggen. Zonde! De supermarkt is makkelijk te vinden. Ze hebben een groot assortiment met verse spullen, dus we slaan nog even het nodige in.

Meeliften op het netwerk Richard Branson

80 mijl verder naar het oosten
Om 12 uur varen we de baai uit op weg naar Sint Maarten. Het laatste traject tegen de wind in naar het oosten, voor we af buigen naar het zuiden. De weersvoorspelling geeft weinig wind, draaiend naar het zuiden.

Necker island

Op de genua varen we tussen Pear Island en Necker Island, het privé eiland van Richard Branson, door. Daar maken we nog snel even gebruik van zijn guest network en versturen een laatste berichtje naar het thuisfront voor we een nacht doorzeilen naar St. Maarten.

Onze eigen buienradar aan boord

Buienradar
De wind zit inderdaad in de zuid en het grootzeil gaat bij. We beginnen zeilend aan onze tocht van 80 mijl naar St. Maarten. We moeten een nachtje doorzeilen. Om ons heen zien we op de AIS nog twee andere zeilboten dezelfde kant op gaan. We zien in de verte wel een aantal buien op ons af komen, maar de radar geeft aan dat ze allemaal om ons heen gaan. Mooi zo’n buienradar aan boord!

Op onze ankerplek in de Sound hadden we ons verheugd op de ondergaande zon op zee. Op de ankerplek werd deze ons elke keer ontnomen door de bergen. Wel werden we getrakteerd op een prachtig gekleurde lucht. Nu is de laaghangende bewolking aan de horizon stoorzender en is de zonsondergang wederom niet spectaculair.

Zonsopgang in SXM

Het eten is een makkie. Ik had alles al voorbereid, we hoeven het alleen nog maar op te warmen. Om 20.00 uur begint de eerste wacht en gaat Ben te kooi. Ik kijk lekker een filmpje in de kuip! Het is een rustige, relaxte tocht. Als ik ’s morgens vroeg de wacht overneem zie ik het lichtschijnsel van St. Maarten. We halen de vaart iets uit het schip, zodat we met het eerste licht het eiland aan kunnen lopen. De zonsopgang is prachtig!