Uitklaren, USVI St. Thomas

We love Statia too!

Jaaaaaa, daar is ons weergaatje. Of beter gezegd, daar zijn de paar dagen met rustig weer en weinig wind. Dat is precies wat we nodig hebben om verder naar het oosten richting Statia te varen. Onze laatste etappe tegen de tradewinds in… Maar voor het zover is moeten we uitklaren. En dat kan alleen bij de watervliegtuigen aan de waterfront. Twee formulieren later staan we alweer buiten en zijn free to go. Eenmaal terug in de baai nemen we afscheid van Deborah & Keith van de Wright Away. Zij gaan van hier uit weer west (retour Bahama’s) en wij oost.

De volgende morgen vroeg halen we ons anker op en varen tussen de buien door naar buiten. Er staan korte knobbelige golven. We varen recht tegen de wind en golven in en lopen maar 4 knopen. We zijn zelfs een beetje misselijk. Tussen de USVI eilanden St. John en St. Croix hebben we nog steeds internet en meld ik mijn ouders met een “zet de koffie maar klaar” dat onze ETA (estimated time of arrival) rond het middaguur de volgende dag ligt. Het water is hier wat dieper en de golven worden langer, maar ze zijn nog steeds oncomfortabel knobbelig.

Nachtwacht

Tijdens de nachtwacht is het druk om ons heen. De cruiseschepen Serenade of the Seas en Rotterdam varen aan stuurboord zijde dezelfde kant op. Zij gaan alleen iets sneller en verdwijnen langzaam aan de horizon. Terwijl hun lichtjes wegebben, komt de maan op. Onze lichtbaken op een stikdonkere zee. We hotseklotse verder richting St. Eustatius. Met zonsopgang liggen we voor Saba en zien de eerste contouren van Statia! Yessss, we liggen op schema, nog maar 23 mijl te gaan en dan zijn we bij mijn ouders. Om 11 uur laten we ons anker vallen. We zijn een beetje gaar van de onrustige nacht en het gehobbel. Maar we zijn er! We hebben het gehaald. Onze laatste tocht tegen de wind in, pfffff. Mijn ouders staan al op de kant te zwaaien. Gauw lanceren we de dinghy en sjeesen naar de haven om ze ein-de-lijk na drie jaar weer in de armen te sluiten. Een bijzonder momentje.

Info voor zeilers: uitklaren in St. Thomas, USVI’s

• Customs & Border Protection (CBP) is zeven dagen per week open van 8.00 AM – 4.30 PM
  • Gesloten tussen 12.00 PM tot 13.00 PM
  • Aan het uitklaren zijn geen kosten aan verbonden.
  • Op zondag betaal je een overtime fee, voor ons zou dat met 38ft neerkomen op 36$
  • Kom je vanuit Puerto Rico, dan hoef je je niet te melden.
  • Kom je vanuit de BVI’s dan moet je weer inklaren. Als er crew/gasten mee varen, moeten deze ook mee naar de CBP. Iedereen moet zich persoonlijk met paspoort melden. Ze hebben dan wel een VISA nodig of een ESTA (reistoestemming – Electronic System for Travel Authorisation) die niet ouder is dan 30 dagen!

Inklaren Statia

• Kosten 35 dollar per week (te betalen bij de port authority)
  • Aan de douane zijn geen kosten verbonden, zij controleren wel of je de haven fee voldaan hebt, voor je vertrekt.