Via het Hawk Channel varen we in drie etappes naar Miami, USA

USA Hawk ChannelCheck galant, afsluiter en dieptemeter. Alles ok! We kunnen weer zeilen. Al vroeg laten we de ThreeDBoatyard achter ons. We zetten koers naar The Hawk Channel, een route binnen de riffen richting Miami. De tocht is prachtig. Het water nog steeds helder blauw.

Mega veel wiervelden

Mega veel wiervelden

We ploegen door grote wiervelden en worden verrast door een soort van ‘appeltjes van oranje’. Dat laatste blijken sponsen te zijn.

Huh... Drijvende sinasappeltjes?

Huh… Drijvende sinasappeltjes?

Onderweg komen we ook veel motorbootjes tegen, die geankerd liggen op de ondiepe plekken om te vissen. We worden verwelkomd door schildpadden en dolfijnen. Welkom terug op het water. Heerlijk.

Aanmelden bij de CBP

De eerste stop is een ankerplaats voor Marathon. Daar melden we ons voor het eerst telefonisch bij de Custom & Border Patrol (CBP). We hebben er een nieuwe opdracht bij. Zo lang we in Amerika zijn en we ons verplaatsen, moeten wij ons bij aankomst in de volgende haven via de telefoon melden bij de Customs & Border Protection (CBP). De eerste keer dat ik doe blijkt het kantoor gesloten… Huh? Ze zijn toch 24 uur per dag open? Ik bel met de kustwacht. Ze zijn net zo verbaasd als wij dat er niemand opneemt en geven me een paar alternatieve telefoonnummers. Deze had ik allemaal al geprobeerd! Het kantoor is dus echt gesloten. De kustwacht geeft toestemming om te ankeren en we moeten de volgende morgen tijdens kantooruren weer contact opnemen met de CBP. En dat doen we natuurlijk netjes, want melden we ons niet dan hangt ons een fine van 5000 dollar boven het hoofd!

Het CBP stelt de volgende vragen:

  • Cruising license nummer?
  • Hoeveel mensen aan boord?
  • Waar kom je vandaan?
  • Waar lig je nu?
  • Waar ga je heen?
  • Op welk telefoonnummer kunnen we jullie bereiken?

Daarna krijgen we een deltanummer van de dienstdoende officer en hebben we netjes aan onze plicht voldaan. Het gemak van onze cruising permit zeg maar. Anders hadden we ons bij elke port of entry persoonlijk moeten melden.

Locatie ankerplaats: 24.41.614 N / 81.07.826 W

We ankeren bij Key largo / Rodriguez keys

We horen een geluid… Huh, dit geluid kennen we niet. Waar komt dat nou vandaan? De motor? Nee, alles ok daar. De galant? Nee ook niet. Misschien is het een mobiel? Alles lopen we na. Het is een ‘Amber alert’ op de mobiel! Welkom in Amerika. De volgende stop is Key Largo. Op de bodem ligt veel gras en ons Rocna anker heeft een beetje moeite met pakken, maar als hij eenmaal zit, zit hij meestal goed. 22.00 uur gaat het anker alarm af. We krabben… We krabben echt! Het is wat harder gaan waaien en het anker heeft niet gehouden. Snel schieten we in onze kleren. Ik doen een hoofdlampje op en schiet naar voren om het anker op te halen terwijl Ben de motor start. We zoeken het diepere water op met meer swingruimte en ankeren opnieuw, deze keer met meer ketting! Het anker houdt! We kunnen weer gaan slapen!

Locatie ankerplaats: 25.02.311 N / 80.27.514 W

USA MiamiLaatste stukje naar Miami

En dan varen we Miami binnen. De entree is spannend. De dieptemeter zakt naar 2 meter! Strijkijzers spurten langs en veroorzaken flinke golven. Rechts is een ondiepte en valt het zelfs droog. De tocht naar binnen is prachtig. Het heeft wel wat weg van het Nederlandse Waddengebied. Met op de punt een vuurtoren & duinen.

USA MiamiIn de geul staan prachtige houten huizen op palen. Via de vaargeul varen we naar onze ankerplaats bij Coconut Grove aan stuurboordzijde. De ankerplaats is maar 3 meter diep met troebel water. Om ons heen liggen een paar feestende superjachten. In de avond gaan ze allemaal retour haven en blijven wij alleen met een Spaans super zeiljacht achter.

USA MiamiHet uitzicht op de verlichte skyline van Miami is bijzonder. Kicken, we zijn in Miami! Yessssss…

Locatie ankerplaats: 25.41.670 N / 080.10.899 W

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *