Waarom gebruikt men nog metalen ritsen op een zeilboot?

Waar oude potjes niet goed voor zijn!

Waar oude potjes niet goed voor zijn!

De strijd tegen UV aan boord zet zich voort. Vandaag is onze bimini (zonnetent boven de kuip) aan de beurt. De bimini bestaat uit drie delen; een middenstuk direct boven de kuip, een voorflap waarmee we schaduw krijgen in de kajuit en een achterflap waarmee we de zon in de namiddag uit de kuip houden. Helaas heeft de rits van de achterflap het begeven. Het garen rond de rits laat ook spontaan los… Hierdoor hebben we al een tijdje geen achterflap en is aan het einde van de middag met laaghangende zon ontzettend warm in de kuip, dus we hebben nieuwe plastic ritsen gekocht en deze gaan we er vandaag aanzetten.

Ook nu duren de voorbereidingen weer langer dan het er aan zetten van de nieuwe rits. De bimini zit namelijk met ritsen aan het framewerk vast en deze metalen ritsen zijn vastgekoekt door het vele zoute water. Er komt geen beweging in, WD40 en potjes met heet water mogen niet baten…  Dan maar het hele framewerk los. Daarna schuiven we de bimini er zo af, over het framewerk heen. De rest is een fluitje en binnen no time hebben we een nieuwe kunststof rits aan de bimini!

Als we bijna klaar zijn pakken we de dinghy en varen naar buiten om te snorkelen en lekker af te koelen. Je kunt rechts van het Santa Barbara resort geweldig mooi snorkelen in helder water tussen de vele soorten koraal en vissen. Na het snorkelen maak ik de klus ook af en heb ik twee grote naaiklussen van de to do lijst gestreept. Vlak voor zonsondergang zetten we de bimini er weer op en ritsen we de achterflap er aan. Laat de zon maar komen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *