We zijn losgeweekt van Cartagena de Indias

Colombia

De doorgang bij Boca Chica

Om 8 uur halen we het anker op… We denken snel weg te varen, maar dat valt tegen. Een enorme kolonie pokken heeft zich aan de eerste 12 meter van onze ankerketting bevestigd en we hebben aardig wat werk om ze er af te krijgen. Eenmaal pokkenvrij varen we weg uit de beschutte baai van Cartagena de Indias, er staat geen wind en het water is spiegelglad. We motoren naar Islas del Rosario, een eilanden groep ongeveer 20 mijl van Cartagena de Indias. Voor ons vaart een ander Nederlands schip, de Sylfer, en we zetten de aanloop van deze boot in onze plotter als hij over de ondieptes naar de ankerplaats voor het eiland Isla Grande vaart. Voor de zekerheid ga ik ook voor op de punt staan om de richting (om de koraalkoppen heen) aan te geven. Het water is behoorlijk helder. Ik zie zoveel koraalkoppen dat ik even niet meer weet. Gelukkig hebben we de track van de Sylfer en lopen we moeiteloos over de ondieptes naar de ankerplaats.

Een huisvis onder de boot!

Yeah, we liggen weer in schone lucht op helder blauw water. Het water is op de ankerplaats 3 meter diep en we zien de bodem! We plonsen meteen te water en spotten nog veel meer pokken op de onderkant van de boot. Ze zijn niet echt onder de indruk van onze nieuwe anti-fouling laag! We schrapen het er gelukkig wel makkelijk af. We hebben alleen een ‘huisvis’ van 70 cm onder de boot, deze verdedigt zijn territorium en komt elke keer op ons af als we in zijn buurt de pokken weg willen schrapen. Volgens de Reef Fish serie is het een Sharksucker of Remora. Herkenbaar aan de zuignap op zijn kop. Hij zuigt zich normaal vast aan grote vissen, haaien, boten en zelfs duikers! Dus we tonen respect en blijven een beetje uit zijn buurt! Na de (letterlijke) pokkenklus check ik nog even het anker en dat is maar goed ook. Hij staat recht op met zijn steeltje tegen een rots. Heeft zich totaal niet ingegraven. Oops. Terug op de boot gaan we anker op en planten het anker opnieuw in wit zand. Ik plons weer te water en het anker is nu wel mooi ingegraven!

We zijn nog niet helemaal los van de bewoonde wereld. Op het eiland staat een Claro telefoonpaal en we hebben nog wat internet tegoed op onze telefoon. Dus we kunnen internetten! Wat een luxe. ’s Avonds steekt de wind op tot 20 – 25 knopen. We liggen door de tweede ankerpoging mooi rustig achter ons Rocna anker.

1 reactie op “We zijn losgeweekt van Cartagena de Indias

1. Hallo!
    Jullie kennen mij niet en ik jullie niet, maar kwam al surfend over het internet op jullie website. 🙂 Heel erg tof, wat jullie aan het doen zijn!

Eind dit jaar wil ik graag per zeilboot de oversteek maken naar Zuid-Amerika, om mijn zusje in Chili te bezoeken. Ik heb al e.e.a. gevonden op internet (findacrew.net, etc..) – maar hoopte dat jullie mij misschien ook van advies konden voorzien waar te zoeken naar mensen die crew zoeken?