Zeesterren tellen op de Grand Bahama Bank, Bahama’s

Counting seastars!

Zeventien, achttien, negentien… Jaaaa, daar is zeester nummer twintig! We zijn vanmorgen met zonsopgang vertrokken en varen over de Grand Bahama Bank, onderweg naar de Exuma’s, een eilandengroep in de Bahama’s. Het water is maar 5 meter diep, spiegelglad en Crystal clear. Chris Parker (de weerman uit de USA) voorspelde het al… het wordt een motorsailing-day. Praktisch geen wind. Gelukkig hebben we een alternatief en zijn we niet alleen afhankelijk van wind & zeilen, anders hadden we nu nog op Bimini gelegen. De keuze bestaat op dit moment uit een koufront met te veel wind of een periode van windstille dagen. De zogenaamde ‘dagen of moderation’. Maar dan wel zo moderate dat we niet kunnen zeilen. Niet echt het weer waar we als zeilers warm voor lopen, maar als we slechts kunnen kiezen uit twee smaken is de keuze snel gemaakt. We pakken de windstille dagen om verder af te zakken naar het zuiden, waar de wind uiteindelijk minder hard waait tijdens de koufronten die momenteel wekelijks over komen.

BahamasDe tocht naar Nassau is totaal 120 mijl. Een nachtje door, met volle maan. We pakken de ‘noordroute’ om Bimini. Eerst om de rotsen Hen and Chickens heen, daarna van west naar oost over de Grand Bahama Bank. Een route die van 600 meter diep water in no-time naar vijf meter waterdiepte gaat. Dat is even wennen. Maar daarvoor heet het ook een bank. Op de bank varen we van waypoint naar waypoint. De eerste is Mackie Shoal, een hoopje stenen met een staak in een prachtige blauwe wereld. Het water is ongelofelijk vlak, blauw en helder. We kunnen de ribbels in het zand zien en zeesterren tellen! Verder is het leeg. Geen plantjes, gras of visjes. Een bizarre blauwe wereld.

Onze eerste ‘cut’

Tegen zonsondergang volgt onze eerste ‘cut’ in de Bahama’s. Deze North West Channel is een smalle opening in het rif, die zich het beste laat omschrijven als een soort trechter. We worden via de waypoint naar 1 smal punt geleid. De opening. Daarna worden we aan de andere kant Weer uitgespuugd en loopt de diepte binnen no-time weer op van vijf meter naar 600 meter, 1600 meter en uiteindelijk zitten we op dieper water met 2000 meter. Daar vervolgen we onze weg naar het zuiden.

Pitsstop Nassau

’s Morgens om 6 uur liggen we voor de Noordwest channel bij hoofdstad Nassau op New Providence Island. Op de VHF horen we drie cruiseboten de port control oproepen. Hun ETA (estimated time of arrival) is zeven uur en dan gaat de haven dicht voor ander verkeer. Dus we zetten een tandje bij om dit voor te zijn en de haven net voor de cruiseschepen binnen te duiken. De port control roept ons op en even zijn we bang dat we niet verder mogen varen. Maar ze willen alleen weten waar we vandaan komen en wat onze naam & registratienummer is. Daarna mogen we doorvaren. “Have a pleasant day!” We made it! Al gauw volgen de cruiseboten achter ons.

En door….

In Nassau maken we alleen een pitstop voor boodschappen. Er komt weer een koufront aan en we willen Kerst in de Exuma’s doorbrengen. We pakken de ankerplaats aan de oostkant van het Nassau kanaal, na de twee bruggen (locatie: 25.04.795 N / 077.19.858 W). De Fresh Market (supermarkt) ligt op 5 minuten lopen van onze ankerplaats. De dames worden in de jachthaven gedropt. In record tempo hebben we onze karren volgeladen met voornamelijk verse groente en kunnen we retour boot. Max Verstappen zou jaloers zijn op deze snelle stop! Om half 10 varen we het kanaal van Nassau alweer uit. Nog 38 mijl naar ons eerste eiland in de Exuma’s: Allans Cay.

BahamasOver de Bank of over The Sound?

De eilanden in de Exuma’s lopen van Noord-West naar Zuid-Oost. Aan de westzijde is ‘de Bank’ met een gemiddelde waterdiepte van vijf meter, koraalhoofden, zandbanken en ondieptes. Maar wel lekker beschut met (harde) noord-oosten winden. Aan de oostzijde van de Exuma’s is ‘The Sound’. Lekker diep water, waar we relaxed kunnen zeilen als de wind en golven het toe laten. Tussen de eilanden liggen ‘cuts’, nog meer smalle doorgangen tussen riffen, waar we van de bank-zijde naar de sound-zijde kunnen varen en andersom. Voorlopig pakken wij de route over de Bank. Ons volgende waypoint ligt ten zuiden van Nassau, tussen de Yellow Bank en de White bank. Wederom twee ondiepe stukken vol rotsblokken. Ook hier is de waterdiepte gemiddeld 5 meter diep. Daarna kunnen we aansturen op Allans Cay, het eiland waar wij landfall maken in de Exuma’s.

Voor anker bij Allans Cay

Binnen in de baai van Allans Cay is het met maar liefst 12 boten druk. Zeker als de wind gaat draaien en er ook nog eens een sterke stroom staat, te druk. Wij gaan buiten liggen en kruipen lekker dicht tegen het eiland aan, zodat we met harde oostenwind beschut achter het eiland liggen.