Zijn we ICW-proof? South Beach, Miami USA

USA MiamiOk, change of plans. We wilden na een geslaagde ‘proefvaart’ bij Miami de zee op. Boeg naar het noorden, de golfstroom pakken en snel doorvaren naar het Noorden, richting New York. Maar we zijn wat laat in het seizoen en het weer is inmiddels instabiel. Regelmatig worden we overvallen door squalls en onweersbuien met behoorlijke windstoten. Niet echt ons favoriete weerbeeld en zeker niet ideaal voor een tocht over zee. Daarnaast zijn er weinig zeedoorgangen waar we bij snel opkomend slecht weer naar binnen kunnen. De meeste inlets zijn ondiep door stroming en verzanding. Alleen snelle motorboten met genoeg PK en weinig diepgang kunnen er door. Wij met onze diepgang van twee meter kunnen het helemaal op onze buik schrijven. Over naar plan B. Het veilige slecht weer alternatief: de ICW! We hebben tenslotte de juiste kaarten tot St. Augustine (Noord-Florida).

Slootje varen over de ICW

The IntraCoastal Waterway wordt ook wel de ICW, of gekscherend ‘The Ditch’ genoemd. En dat omschrijft precies wat het is: een sloot. Een aaneenschakeling van sloten, kanalen, meren en rivieren langs de oostkust van Amerika. Een prachtig beschut slecht weer alternatief, ooit ontstaan om de vrachtvaart in tijden van oorlog te beschermen tegen vijandelijke oorlogsschepen. De ICW bestaat uit twee stukken. Langs de westkust van Florida in de Golf van Mexico. En langs de oostkust, van Key West (Florida) tot Norfolk (Virginia). Wij haken in op de laatste, tot Norfolk zo’n 1000 mijl (1700 km).

Drie uitdagingen op de ICW

De sloot wordt tegenwoordig vooral gebruikt door pleziervaart, voornamelijk motorboten en een paar verdwaalde zeilboten & catamarans en kent voor de laatste twee drie uitdagingen:

  • De diepte. Ze baggeren op lastige trajecten en garanderen voornamelijk 12 ft, maar op sommige trajecten is het maar 10 ft.
  • De hoogte van de vaste bruggen (fixed), de meeste zijn 65 ft, maar af en toe piept er ook een van 56 ft tussendoor!
  • De verzanding bij de inlets bij de rivieren. Door eb en vloed ontstaan er bij de zee-ingangen zandbanken, die een soort van hobbels onder water veroorzaken. Iets waar ze niet tegenop kunnen baggeren…

BoatUS

De uitdagingen hoogte & diepgang vormen voor onze boot geen probleem. Maar vastlopers bij de inlets liggen wel degelijk op de loer. Het is vaak geen kwestie van of we vastlopen, maar wanneer. Dus we worden ook lid van BoatUS. Een soort ANWB op het water. Voor nog geen 100 dollar aan e-lidmaatschap trekken ze ons een jaar lang gratis los. Een keer op een zandbank en we hebben het lidmaatschap er al uit!

Mooi, de route is bekend, de kaarten liggen klaar, in onze pilot staat alle bruggen die we moeten aanroepen bij het passeren en we zijn lid van BoatUS. Ik denk dat we er wel klaar voor zijn! Morgen beginnen we onze vervolgtocht naar West Palm Beach in het noorden over de ICW. Maar liefst 40 bruggen…

Locatie Belle Isle: Mile Marker 1088,4 op de ICW

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *