Het Nederlandse SSB Netje is geopend

Woensdag – De spanning steigt verder in de Lagoon van Sint Maarten. Veel Nederlandse boten staan op het punt van vertrekken. Ze verlaten de Carieb en gaan weer terug richting de thuishaven in Nederland … Maar daarvoor moeten ze eerst nog 800 mijl naar Bermuda, 2000 mijl naar de Azoren en dan nog eens 1200 mijl naar Nederland overbruggen. Dat zijn behoorlijke afstanden en dan wil je graag goed zeilweer hebben. Dus een paar keer per dag worden de weerkaarten gedownload en overlegd.

Helaas wil het Azoren Hoog op dit moment maar niet op zijn normale plek gaan liggen, namelijk boven de Azoren! Het ligt nog ter hoogte van Groenland en zakt zeer langzaam… Dat betekent voor de oversteek minder goed en instabiel weer. En op deze lange afstanden is dat nou precies wat je niet wilt hebben! Daarnaast wil je ook weer niet te lang wachten, want dan begint het orkaanseizoen in de Carieb. En dan wil je hier ook niet meer zijn. Dus wanneer is het dit jaar nou de beste tijd om de North Atlantic over te steken?

De eerste vertrekkers (of zijn het nu thuiskomers?) wachten het Azoren hoog niet meer af en zijn inmiddels vanuit de carieb vertrokken. En dat betekent ook het begin van het Nederlandse Trans Atlantic Netje 2013 op de SSB frequentie 8101 USB. Elke dag om 17.00 uur Caribbean tijd (dus bij jullie 6 uur vroeger) melden alle Nederlandse boten, die onderweg zijn naar de overkant, zich aan om de positie en bijzonderheden aan boord door te geven. Daarnaast is dit ook een mooi moment om even met elkaar de weerkaarten door te nemen. Het zijn spannende tijden voor de overstekers en wij volgen ze met grote belangstelling via onze SSB, zo lang als we ze kunnen ontvangen.

Luister hier naar de memorabele opening van het eerste Nederlands-talige radionetje op 8101 op de SSB voor de oversteek van de Noord Atlantic om 21.00 uur UTC:

Vitali opent het NL Trans Atlantic Netje

Beestjes in de rijst …

Rijstbeestjes.... Iemand een idee wat het is?

Rijstbeestjes…. Iemand een idee wat het is?

Dinsdag – Weer wat geleerd… koop geen pak rijst waar je niet doorheen kunt kijken! Onze rijst uit Nederland is op (hebben we 9 maanden mee gedaan!) en we moeten er aan geloven: rijst kopen in de tropen. Grote kans dat er beestjes in zitten. We zijn gewaarschuwd.

Toch was ik zo stom om een pak met rijstbuiltjes te kopen…. En idd, jak, we hebben beestjes in de rijst en daar houden we ondanks de extra proteïnen niet zo van! Volgende keer gewoon een plastic zak waar je door heen kunt kijken! Geen idee wat voor beestjes het zijn trouwens. Gelukkig hebben ze geen schutkleur, dus ik heb ze er allemaal met de hand uitgezeefd (2 kilo rijst!!), daarna alles in een afgesloten waterdichte ton gedaan met heel veel laurierbladen. Daar schijnen ze niet zo van te houden! Wat ik me alleen afvraag, waarom heb ik de hele reis in de rijst die ik in Nederland heb gekocht geen torretje gehad en nu in de tropen wel?

Uitgeklaard
Wederom ging het razend snel aan de Franse kant. Ik kreeg deze keer geen kans om te struikelen over het Franse toetsenbord (geen qwerty), omdat de beste man haast had. Hij had een afspraak en wilde sluiten. Dus hij deed alles zelf…. hoe eerder we weer weg waren.

Afscheid van vertrekkers
Vandaag hebben we afscheid genomen van Vitali en de Cula. Het Azoren hoog ligt niet op zijn plek en boven Bermuda bouwt zich begin volgende week ook weer iets op dat er niet goed uit ziet. Maar Vitali is het wachten beu, denkt onder de depressie heen te kunnen zeilen en vertrekt morgen. Hij gaat in principe in een keer door naar de Azoren en als het weer niet mee zit zelfs door naar Nederland… Spannend, wat het weer doeten hoe het met hem gaat. We gaan hem volgen, op de SSB en via de oceaankronkels die we krijgen toegestuurd.

Uitklaren … of toch nog een dagje langer

Paul met de Rebellion, een Albin Vega van 28 ft waar hij 7 jaar de wereld mee heeft rond gevaren

Paul met de Rebellion, een Albin Vega van 28 ft waar hij 7 jaar de wereld mee heeft rond gevaren

Maandag – Vandaag wilde we uitklaren, maar we kwamen niet verder dan Paul even uitzwaaien en een bezoekje aan de Bella Ciao. Wat een schip en ruimte. Ze hebben zelfs een bureau met losse bureau stoel! Geweldig. Ze varen hier al wat langer rond en zitten vol verhalen. Heerlijk om al die informatie naar binnen te zuigen over bestemmingen waar wij nog graag heen willen gaan. Ondertussen kwam Paul met de Rebellion voorbij en konden we hem van het ‘balkon’ uitzwaaien.

Gelukkig bleef er nog wel voldoende tijd over om de laatste ‘bootschappen’ in te slaan voor vertrek en een afscheidsetentje voor Vitali van de Cula te koken.

Bijzondere ontmoetingen

Zondag – Je raadt nooit welke boot er achter ons in de Lagoon voor anker ligt? De Rebellion met Paul Schot, een zeiler die we al 7 jaar via zijn blog volgen. Hij heeft de aarde rond gezeild in een Albin Vega van 28 ft. Gaat heerlijk zijn eigen route en weg. Doet het vooral op zijn manier en ondertussen beklimt hij nog heel wat bergen ook. Regelmatig komt Paul even met zijn kano in de Lagoon langs peddelen. Zijn boot is klaar voor de terugreis, maar het weer nog niet goed genoeg om te vertrekken, dus hij verveelt zich. Wij hebben hem blij gemaakt met de Reeds van ons vertrek, hij heeft de kaarten van Engeland gekopieerd, we hebben films uitgewisseld en hij heeft zich door alle jaargangen van de Zeilen heen gelezen. Zijn boot ziet er perfect uit en hij heeft meer zeilen aan boord dan wij! Nou hebben wij dan ook ‘een oude lullen boot’ volgens Paul 😉 Een bijzonder verhaal en leuk om de man achter het blog te ontmoeten. Mooi mens!

In het kielzog van Paul ontmoeten we ook Jairo met zijn Plastic, net als Paul –zijn voorbeeld- een Albin Vega. Alleen Jairo leeft iets spartaanser en hij heeft nog een hele reis voor de boeg. Dat blijkt wel uit het feit dat hij geen watertanks aan boord heeft, omdat hij met een handpomp elke dag water maakt. Goed voor de beweging. Alleen als je ziek bent heb je geen puf om te pompen. Daar komt hij in de Lagoon achter. We brengen wat sap & vitamientjes om aan te sterken. Grappig om beiden op Sint Maarten te ontmoeten.

Grootste boot ooit door de brug van Sint Maarten

De Marietje Andrea uit Nederland past er maar net door!

De Marietje Andrea uit Nederland past er maar net door!

Vrijdag – De nieuwe brug is gearriveerd en het bruist in de lagoon! Om half 2 gaat hij door de brug en ze verwachten enorme files. Daar hebben we met een dinghy gelukkig geen last van! We gaan op A-locatie voor de brug liggen om het hele schouwspel samen met 100 andere dinghy’s te bekijken. De Marietje Andrea uit Nederland is het grootste schip ooit wat door de brug gaat en ze passen er maar net door. Met aan beide kanten genoeg speling glijden ze probleemloos centimeter voor centimeter door de brug.  Na een half uurtje kan de brug weer dicht. Een meevaller als je op twee uur rekent!

Daarna moeten ze nog door de lagoon naar de nieuwe brug. Deze is niet erg diep dus hier en daar krijgen ze een duwtje van een duwbak. Naast alle sponsoren (Hollandia, Lievense en Wagenborg) blijken ze ook fan te zijn van FC Groningen te zijn!

Door de nieuwe brug terug naar het Nederlandse deel

Schrijven in het zand

Schrijven in het zand

Donderdag – Morgen komt de nieuwe swingbridge uit Nederland aan, die tussen de nieuwe brug geplaatst wordt en dan kunnen we waarschijnlijk een week lang niet meer door deze brug. Om de vrijheid van vertrekken te behouden, besluiten we vandaag aan de Nederlandse kant te gaan liggen.

Maar natuurlijk niet voor we het eerst een keertje via de Franse kant geprobeerd hebben. Menig schip loopt daar vast, omdat de vaargeul niet voldoende is uitgebaggerd (Roon, leuk klusje??!!). We volgen netjes de boeien, maar lopen bij de eerste poging al vast. OK, daar zijn we klaar mee, volgas achter uit. Boeg de andere kant op en gauw naar de Nederlandse kant …. Waar we ons voegen bij De Waltzing Mathilda, Dixbay en Jan van Gent. We zijn er klaar voor, laat de nieuwe brug maar komen!

Queensday and Grand Carnaval in Phillipsburg

Kroninginnedag in het Holland House, Phillipsburg

Kroninginnedag in het Holland House, Phillipsburg

Dinsdag – Zes uur op! De kroning in Nederland begint al 10.00 uur en dat is min 6 uur voor ons! Zo vroeg gaan we het niet redden, maar we doen ons uiterste best om toch een groot gedeelte mee te pakken. Samen met de Dixbay en Waltzing Mathilda gaan we om 7 uur richting Phillipsburg. We pinnen eerst nog even, het dreigen Nederlandse Florentines te worden, maar bij bank numero 5 lukt het dan toch eindelijk om ook dollars te krijgen. Men heeft hier op het eiland liever dollars i.p.v. Florentines. Alhoewel ze in op de kassa weer in Nederlandse gulden rekenen… heel verwarrend. Goed om van te voren te vragen waar je naar kijkt…dollars, euro’s of Nederlandse guldens, het maakt nogal uit!

We hebben al snel een dollarbusje en worden voor 1,50 dollar over de berg naar het centrum van Phillipsburg gebracht. Op het VHF netje werd al gewaarschuwd voor verkeersproblemen, maar het was zo vroeg nog geen probleem!

Het Holland House was oranje gekleurd, de bediening liep in oranje t-shirtjes met aan de voorkant Carnaval en achterkant King’s Day en de TV  stond op BVN en de kroning. We kunnen de hele ceremonie in de kerk en daarna volgen. Terwijl we op het terras zitten arriveren er een paar ‘dikke’ auto’s op de boulevard. Mister one, Mister 2 en mister 3 staat er op het nummerbord. Het blijkt de gouverneur van  Sint Maarten. Hij komt een toespraak houden ivm de kroning. En daar worden gratis hapjes en champagne bij geserveerd. Vallen wij ff met onze neus in de boter ehhhh bitterballen!

Mr. One arriveert....

Mr. One arriveert….

Omdat wij in de Caribbean zitten volgde er nog een leuk toetje. Caribbean Carnaval, the Grande Paradel!! De kroning was nog niet voorbij of er kwam een wagen met zeer lange lijn waar wij zeilers jaloers op zijn. De weg werd afgebakend en al gauw volgde een kleurrijke en zeer luide optocht. Een Dj voor de deur van het Holland House sweepte het publiek op. Grote karren met live bands reden voorbij. Gevolgd door schaars geklede dames. Een groot dansend feest. En … deze keer kwam de Hummer wel met bier voorbij!!

Wat gaan we doen?

Twee keuzes…

  • Of naar de BVI’s en Puerto Rico en dan in een keer oversteken naar Bonaire en Curaçao?
  • Of rustig terug langs de eilanden die we gemist hebben (St. Kitts, Antigua, Guadeloupe, Martinique en Dominica), misschien nog Carnaval in Grenada en dan via de eilanden voor de kust van Venezuela naar Bonaire en Curacao.

We weten het nog niet. Beiden lijkt ons leuk. We lezen ons nog even verder in. Allemaal luxe problemen!

The Atlantic Crossing

Een nautische vlooienmarkt bij Lagoonies

Een nautische vlooienmarkt bij Lagoonies

Zaterdag – Inmiddels hebben zich al heel wat Nederlandse boten verzameld in de lagoon. De meeste gaan van hieruit weer terug naar Nederland. De spanning voor het vertrek naar Bermuda of de Azoren stijgt. Het weer is het gesprek van de dag. En praten over het weer hoort natuurlijk wel een beetje bij het re-integreren in Nederland!

Bij Lagoonies wordt er een lezing gegeven over de crossing en als 1 ding als een paal boven water staat is het wel dat het Azoren Hoog nog niet op zijn gebruikelijke plek ligt, namelijk boven de Azoren. Het bevindt zich momenteel boven Groenland en zakt maar matig. Dat betekent minder goed weer onderweg naar de Azoren. Dus wil je oversteken dan is wachten op het Azoren hoog niet verkeerd…. Maar hoe lang moet je wachten? En wanneer kun je dan wel over en wat als het te lang duurt, begint hier het  orkaanseizoen, ook niet iets waar je in wilt belanden.

Moeilijke overwegingen en wij leven met de boten meer. Daarnaast volgen we dit gefascineerd. Ooit moeten wij ook weer terug naar Nederland en dan komt het aan op het goed interpreteren van de weerkaarten en het weer. Dus we kunnen hier alleen maar van leren. Nooit te vroeg om mee te beginnen.

VHF 10: Buy, sell or swap, any more items you’re looking for??

Geweldige bootnaam: Sold the Farm

Geweldige bootnaam: Sold the Farm

De Mathiba is anker op gegaan. ’s Morgens door de brug en ’s avonds richting de BVI’s. We hebben afscheid genomen van de eerste boot die straks weer richting Nederland vertrekt. Gek idee hoor.

The Gas King, Cyber Docter, Doctor Diesel, The Telephone doctor….
Het is allemaal zo makkelijk en KISS in de Carieb. Je weet precies waar je zijn moet. Er worden geen moeilijke doekjes om gewikkeld en ze komen allemaal ’s morgens voorbij op het VHF netje om half 8 op kanaal 10 onder leiding van Shrimpy’s Laundry. Wij hadden vandaag een gasflesje voor de Gaz King. Hij zit achter Budget Marine en je kunt hem de eene dag brengen en de volgende dag weer vol ophalen. Snelle service! We hebben weer gas genoeg aan boord.