Een dag van mixed feelings

Het walviseiland nabij Paget Farm

Het walviseiland nabij Paget Farm

Vanmorgen zijn we anker opgegaan en verplaatst naar de linkerkant van de baai. Het was meteen een lesje ankeren voor mij. Normaal dropt Ben altijd het anker, maar ik moet natuurlijk ook weten hoe het werkt. Dus vandaag was het mijn beurt!  De baai varieert nogal in diepte. Dan weer was het  2,5 meter diep, dropte we het anker werd het ineens meer dan 10 meter diep. We hebben het wel vier keer over gedaan voor we beiden tevreden waren. En ondertussen heb ik mooi kunnen oefenen en snap ik nu precies hoe het  ankerlier werkt. Toch wel een must als je met z’n tweeën vaart. We liggen nu goed, dchter bij de kant en meer tussen de andere zeilboten.

Zodra we liggen komt het bijbootje van de Jan van Gent langszij. Chris vertelde ons dat er twee walvissen gevangen zijn en die werden op dit moment gestripped op een klein walviseiland in de buurt van Friendship Bay, aan de zuid kant van het eiland. Een bizar gezicht, maar ook wel uniek omdat er maar een paar plekken in de wereld zijn waar de bevolking nog op een walvis mag jagen. Bequia heeft een quota van 4 humpback whales per jaar. Dit wordt meestal niet gehaald en er zijn hele jaren bij dat ze zelfs niets vangen. De afgelopen weken hebben ze er echter al 3 gevangen. De Jan van Gent is er vanmorgen heen geweest, heeft veel foto’s gemaakt op het eiland en kwam zelfs terug met een zak vol walvisvlees en vet.

Het leek ons wel uniek, dus we zijn meteen in de dinghy gesprongen en hebben een poging gedaan om het ook te zien. Vanuit de haven pakken we een taxibusje naar Paget Farm. In de bus kregen we meteen allerlei uitleg, maar ze waren wel bang dat we te laat waren. En dat bleek te kloppen. Eenmaal op Paget Farm bleek er van de twee walvissen niet meer veel over dan een paar botten. We zagen hier en daar mensen sjouwen met een emmer vlees of vet. Maar meer was er niet te zien. In een ochtend hebben ze maar liefst twee walvissen volledig gestripped. Ongelofelijk. Op de site van de Jan van Gent kun je meer lezen en zien hoe ze dit doen.

Botten van de walvis vind je zelfs terug in de Whale Boner Bar

Botten van de walvis vind je zelfs terug in de Whale Boner Bar

Nou ja we hadden toch al een beetje een dubbel gevoel… net als naar een spannende film kijken, eigenlijk wil je het niet zien en stiekem kijk je toch … tussen je vingers door… Dus op zich vonden we het niet al te erg dat we deze slachting hebben gemist.

Het dubbele gevoel komt omdat aan de eene kant de walvis een bedreigde diersoort is, zo’n machtig mooi en groot beest eet je niet. Aan de andere kant heeft de bevolking hier altijd al op walvis gejaagd om te eten. Er zit niets commercieels achter. Het hele eiland profiteert en alles, echt alles van de walvis wordt voor consumptie gebruikt. Daarnaast wordt de walvis nog op een traditionele manier gevangen, met open houten zeilbootjes, harpoenen en heel veel touw. Er zijn maar 6 mensen op dit eiland die dit kunnen. Bijzonder, maar zoals ik al schreef, het dubbele gevoel blijft.

Eenmaal terug in de haven worden we door de Jan van Gent uitgenodigd om hen te helpen bij de enorme hoeveelheid walvis. Chris staat de hele avond in de kombuis en probeert alle varianten uit; gebakken, gestoofd en het vet gefrituurd. Het vlees is goed te eten. Het heeft wel een specifieke smaak, wat we niet echt een naam kunnen geven, maar het smaakt goed. Gestoofd heeft het veel weg van draadjes vlees. Alleen het vet vinden we wat minder.

We weten nu hoe het smaakt, maar dit was wel een eens maar nooit meer ervaring. We besluiten dat we de walvissen levend toch leuker vinden!

Bequia, Island of clouds

Bequia, Islands of clouds...

Bequia, Islands of clouds…

Port Elisabeth, Bequia – We hebben vandaag heerlijk gezeild van Canouan naar Bequia. Het was een route van ongeveer 25 mijl zo scherp mogelijk aan de wind zeilen, met het grootzeil en de genua op. Omdat we tussen de eilanden doorvaren, hebben we het bijbootje uit voorzorg weer op het dek vast gesjort en dat was maar goed ook met deze wind en golven. Helaas konden we de haven van Port Elizabeth door de scherpe wind niet direct aanlopen en moest rond 17.00 uur de motor aan, zodat we nog voor donker de haven konden binnen lopen.

We liggen nu achter ons anker in Port Elisabeth, in de geweldige mooie en beschutte Admiralty Bay. Omdat we tegen het donker aankwamen hebben we netjes aan de rechterkant een plaatsje achteraan opgezocht. Morgen gaan we wel naar een andere ankerplek verplaatsen. Helaas waren we net te laat voor het Nederlands Caribisch netje op 8101.

Ok, we kunnen het niet laten… een paar weetjes over Bequia. Om te beginnen spreek je het uit als Bekweee. Het is een piepklein eilandje van 18 km2 tussen Sint Vincent, Union Island en Mustique in. De naam komt uit de oude Arawak taal (eerste bewoners) en betekent “island of the clouds”.  Huh? We hopen niet dat dat klopt, want we houden wel van het zonnetje! En het eiland heeft zo´n 5000 inwoners met naast de hoofdstad Port Elisabeth een paar kleine plaatsjes zoals Spring, Friendship Bay en Paget Farm.

Canouan, hakken tegen de wind in

Op weg naar Canouan

Op weg naar Canouan

We zijn te laat vertrokken. Moesten eerst nog even snorkelen en met het bijbootje rondvaren. Dus we besluiten in de baai voor Canouan voor het Tamarinde hotel met een prachtig wit zandstrand en allemaal mooie houten huisjes aan het strand voor anker te gaan. Bij het hotel hebben ze internet, beveiligd, dus we moeten er ‘helaas’ een biertje gaan drinken bij de strandtent met uitzicht op de dobberende Blabber.

De man achter de bar, Peter, heeft ook op Mustique gewerkt en vertelt bevlogen over  Mick Jagger, Tommy Hilfiger en Shania Twain die hij op het eiland heeft ontmoet. We wilden dit eiland graag aandoen. Maar het is tegen de wind in, je ligt er vrij open, men vertelt dat je er niet veel kunt zien omdat de huizen van beroemde mensen ver achter een hek weggestopt zijn en je betaalt ook nog eens voor 200 EC voor minimaal 3 dagen achter een mooring. Daarnaast kun je er niet uitklaren, dus je moet weer terug zeilen naar Bequia of Sint Vincent om uit te klaren. Reden genoeg om verder te varen… alhoewel Basil´s Bar ons wel trok, misschien op de terugweg met de wind in de rug!

Birthday i.p.v. bottledate

Birthday i.p.v. bottledate

In de strandtent drinken we het lokale biertje Hairoun, uit St. Vincent. Op het flesje spreken ze niet van een bottle datum, maar Birthday date! Zo grappig. Misschien een idee voor Heineken?

Tobago Cays

De Tobago Cays: blauw, blauwer, blauwst...

De Tobago Cays: blauw, blauwer, blauwst…

De Tobago Cays zijn een aantal onbewoonde eilandjes achter het Horseshoe reef van 4 km. Het is een nationaal park en om er te mogen liggen betalen we 10 EC per persoon per nacht. De plek is bijzonder. De wind raast nog steeds met 20 tot 25 knopen over onze boot, maar door het rif zijn hier haast geen golven en liggen we aardig rustig. Het is wel bizar, lig je dan achter een rif, met aan de andere kant de Atlantische oceaan. En toch rustig slapen!

De Tobago Cays hebben het blauwste & helderste water dat we totnutoe hebben gezien. Naar het anker zwemmen voor een check was dan ook een fluitje.

Schilpad op Tobago Cays

Schilpad op Tobago Cays

Ze zijn ook bekend vanwege de schildpadden. Deze grazen achter het Baradol eiland. Wij liggen er praktisch met de boot voor anker en zwemmen er zo vanaf de boot heen. Ben had er moeite mee, omdat het een hoog dierentuin gehalte heeft. Er snorkelen ontzettend veel mensen boven die arme beestjes en hele groepen toeristen beginnen als gekken te gillen en te roepen als ze weer een schildpad zien. Daarnaast varen over de grazende schildpadden ook de lokale bootjes met massa’s toeristen en de motor aan. Niet echt bevoordelijk voor de schildpadden. Toch blijven ze er wel grazen…. dus ze zullen er wel niet al te veel last van hebben. Met de onderwatercamera hebben we de nodige foto’s geschoten … best wel aardig al zeg ik het zelf.

Boatboys ... de lokale SRV-man

Boatboys … de lokale SRV-man

Do you need anything, my friend?
Op de Tobago Cays varen ook de nodige lokale bootjes, met mannen van de omliggende eilanden. Ze zijn een beetje de vergelijken met de SRV-man… Ze kunnen alles voor je regelen… een mooring, brood, vis, lobster, t-shirts, een BBQ op de beach. You name it, zij regelen het. En dat doen ze in fel gekleurde houten bootjes met de veelbelovende namen Free Spritit, Romeo Never give up… Never, The Conquerer, Mr Fabulous. Alleen Heidi kunnen we in dit rijtje niet echt plaatsen!

Heroes Day

A fingerlicking BBQ on Heroes Day

A fingerlicking BBQ on Heroes Day

Ashton – In het stadje Ashton vallen we met onze neus in de boter. Vandaag is het Heroes Day. Alles is dicht en bij de kerk houden ze een Fingerlicking BBQ waar wij voor 15 EC p.p. mogen mee eten met de plaatselijke bevolking. Wij zijn de enige banken. Geen idee welke ‘Heroe’ we eren. En bij navraag weten de mensen het eigenlijk zelf ook niet. Dus we verzinnen er zelf maar een paar. Onze heroes …

Ben, omdat hij wel letterlijk invulling geeft aan het liedje waterdrager van Boudewijn…. Onze watervoorraad slinkt aardig snel, omdat we meer zwemmen en ons na een zwempartij elke keer afdouchen. We zitten nu in een gebied waar je niet zo maar je boot aan de kant legt om water te tanken. het gaat hier heel anders… met de dinghy! We laden de 20 liter jerrycans in de dinghy. Ben vaart tegen  weer en wind in naar de steiger en wordt kletsnat. Daar worden de jerrycans gevuld en rekent hij binnen in het Bougainville restaurant 0,25 EC cent per liter af, dat is ongeveer 8 cent. Eenmaal terug bij de boot moeten de 3 zware jerrycans aan boord worden gehezen. Daar tankt Ben het water met de hevelaar over naar onze watertank. En dit ritueel herhaalt zich vandaag twee keer. Een behoorlijke klus, dus hij heeft wel een lintje verdiend!

En als deze man geen Heroe is:

Het halve dorp zat zonder stroom en de zekering moest worden vervangen… Dat gaat in Union Island nog op deze manier. De man klautert rustig langs de telefoonpaal vol gaten naar boven en haalt eenmaal boven de kapotte zekering er uit. Zijn collega’s rijden weg om een nieuwe zekering te halen en ondertussen laten ze hem zo hangen boven in de paal!

We zijn trouwens een baai verderop gaan liggen. Het was ons te onrustig en crowded in Clifton. We drijven nu voor het plaatsje Ashton, in mooi helderblauw snorkelwater. Bij het ankeren kon ik weer te water met bril & snorkel om te checken of het anker goed lag. Deze bleek niet goed ingegraven, dus Ben heeft nog een extra slag achter uit gegeven met de motor, waardoor het anker zich wel mooi heeft ingegraven. We liggen weer rotsvast voor de nacht! Was ik zelf ook nog een beetje een held…

Ashton in pictures

Ashton op Union Island in beelden… soms heb je geen woorden nodig…

Limen

Kunt u mij de weg naar de bar vertellen?

Kunt u mij de weg naar de bar vertellen?

Vandaag gaan we een lekker dagje limen, de plaatselijke term voor luieren en niks doen. Helaas moeten we in de loop van de middag wel de boot verkassen i.v.m. de moorings. De Waltzing Mathilda is vanmorgen verder gegaan richting de Tobago Cays dus wij nemen hun oude plekje in.

Eigenlijk wilde we een sundowner gaan halen op Happy Island. Dit is een piepklein zelfgebouwd eilandje van conche schelpen voor het rif. Janti had eerst een bar in Ashton, maar kreeg niet genoeg klanten. Tevens was hij altijd bezig met het opruimen van oude conche schelpen, die voor oud vuil op het strand werden achter gelaten nadat de inhoud tot maaltijd had gediend. Nu sloeg hij twee vliegen in een klap: hij bouwde een bar op de oude schelpen (rotzooi opgeruimd) en hij krijgt nu wel genoeg klanten. Als je daar niet ‘happy’ van wordt!

Bergen oude conche schelpen... bij ons liggen ze in een souvenierwinkel!

Bergen oude conche schelpen… bij ons liggen ze in een souvenierwinkel!

Helaas is het ons niet gelukt er zelf een kijkje te nemen. Het waait te hard en is het te onrustig in de baai. Er varen nog steeds schepen binnen op zoek naar een plekje. Sinds de Grenadines komen we veel huurschepen tegen. Menig (vaak Franse) catamaran plempt zo zijn schip recht voor onze boot of boven ons anker. En daar waait het nu net even te hard voor, we willen vannacht wel rustig kunnen slapen!

Op het moment dat ik dit schrijf komt er een enorme tweemaster op een paar meter achter ons liggen.

Union Island, St. Vincent & The Grenadines

hier hebben we niets aan toe te voegen!

hier hebben we niets aan toe te voegen!

Na een heerlijk zeiltochtje van wel een heel uur, liggen we in Clifton Bay, Union Island. Union Island is ook onderdeel van Sint Vincent & de Grenadines. Het is druk in de baai en een plekje vinden is dan ook niet makkelijk. Wij parkeren de boot achter het rif bij een grote gele catamaran die tevens bar is. Onder water blijken wel wat moorings te liggen van een lokale, maar we mogen blijven liggen. Achter het rif lig je geweldig. Je hebt een grandioos uitzicht, de kite surfers zoeven voorbij en je hebt geen last van de golven. We liggen lekker rustig.

Inklaren doen we bij het vliegveld en daar geeft de douane beambte ons een veeg uit de pan (de eerste die we meemaken). We hadden ons meteen moeten melden bij de douane en mochten niet eerst twee dagen voor anker liggen in PSV. Nou hadden we dit netjes gevraagd bij het uitklaren in Hillsborough. Maar daar doen ze kennelijk niet zo moeilijk. En het misverstand zit in PSV. Dit is onderdeel van Sint Vincent en de Grenadines en niet Grenada, zoals wij dachten! Wisten wij veel. Hij zoekt zijn boekjes met regels er op na, maar gelukkig komen we er met een represaille af.

Union Island heeft net als alle andere kleine eilandjes hier in de omgeving een eigen landingsbaan voor kleine vliegtuigen. Deze ligt vlak naast de baai waar wij liggen en wij hebben een prachtig uitzicht op de vliegtuigjes die komen en gaan. De vliegtuigjes zijn klein en vervoeren maximaal 12 personen. Ze hebben wel grotere vliegtuigen gehad, maar die gingen te snel voor de landingsbaan. Een paar maanden geleden is de laatste nog gecrashed. De restanten staan aan het einde van de landingsbaan! Gelukkig kan de pilot het nog navertellen en zijn geen slachtoffers gevallen.

Ideetje voor Nederland?

Ideetje voor Nederland?

Het stadje is bijzonder kleurrijk en de mensen zijn heel vriendelijk. Ze zeggen je allemaal gedag en zijn altijd in voor een praatje. Op het pleintje staan allemaal hele kleurrijke groente- en fruitstalletjes. Hun waren liggen opgestapeld in het stalletje, maar er hangt ook van alles aan touwtjes er voor. Zo mooi om te zien. Show what you got, waarom doen ze het niet op deze manier in Nederland, de markt zou er een stuk vrolijker uit zien!

’s Avonds blijft het behoorlijk waaien, wat er voor zorgt dat ik ’s nachts regelmatig mijn bedje uit ga om te kijken of we nog steeds goed liggen. De volgende morgen blijkt het uitzicht rondom gelukkig nog steeds hetzelfde! Ons Rocna anker houdt goed, een hele geruststelling.

PSV – Petit St. Vincent

Sandy Island, mooie snorkelplek in Carriacou

Sandy Island, mooie snorkelplek in Carriacou

Het is vandaag een kippeneindje van Carriacou naar PSV. We kunnen heerlijk langs de kust zeilen, langs Sandy Island een prachtige snorkelplek in Carriacou volgens de gids. Maar wij zeilen vandaag door. Om het eiland heen, tussen de riffen door naar PSV, een klein prive eilandje, ook onderdeel van de Grenadines.

Het is heel bijzonder zeilen, want we zijn omgeven door eilandjes. Achter ons Grenada en Carriacou. Links van ons Union Island. Voor ons Mopion (klein wit eilandje met alleen een rieten zonnescherm), PSV en Petit Martinique. Nog verder voor ons Palm Island, Mayreau en de Tobago Cays.

We schuiven als laatste aan in het turquoise water voor het witte strand van PSV en droppen ons anker op minder dan 10 meter. Wat een uitzicht. Een prachtig mooi wit strand, palmbomen, een rieten barretje aan het water en we kunnen ons anker weer zien.

PSV - Petit St. Vincent

PSV – Petit St. Vincent

PSV  is een prive eiland met een hotel  voor gasten die eens heerlijk unplugged twee weken door het leven willen gaan. Er is geen telefoon, internet of TV en zelfs geen airconditioning in de huisjes. Alleen maar strand, een hangmat en een bar met restaurant aan het water. Voor roomservice hijsen ze de gele vlag in de vlaggenmast naast hun huisje. En als ze met rust gelaten willen worden hijsen ze de rode vlag!

Onze ankerplek:

Yachties die voor anker liggen zijn gelukkig ook welkom voor een sundowner in de Goaty’s bar.

Een sundowner in de Goaty's bar van PSV

Een sundowner in de Goaty’s bar van PSV

Do you need anything?

Need any Oysters?

Need any Oysters?

Oysters, oranges, wine? You name it, de mannen in de bootjes die bij je aanleggen om iets te verkopen kunnen het je leveren. Zo maakten wij kennis met Warrior, een man die in een bootje rondpeddelt door Tyrell Bay en met name oesters uit de mangrove verkoopt. Een echte filosoof.”How are you doing?” Not so good, because you didn’t buy me any oysters yesterday. Maar nadat hij een koud biertje van ons kreeg, voelde hij zich al een stuk beter! There is always another day for business!

Carriacou
Carriacou is een klein relaxt eilandje van 34 km² groot. Het ligt ten noorden van Grenada en hoort bij de Grenadines. De Grenadines is een eilandengroep die is verdeeld over Grenada en St. Vincent. Wij liggen in de grote beschutte baai van Tyrell Bay, waar we zo elke morgen vanuit ons bootje in het heldere water kunnen springen om te zwemmen en snorkelen. Wat een feest!