De Surinamer en zijn Twa Twa

De mannetjes Twa Twa's worden opgewarmd aan het grasveld

De mannetjes Twa Twa’s worden opgewarmd aan het grasveld

Je ziet ze overal, mannen met zangvogels in kooitjes. Ze hangen voor het huis, aan de weg, worden meegenomen in de auto of op de fiets, hangen aan de gevel van de pub en de mannen lopen er gewoon mee op straat. Het houden van zangvogels is een echte mannenhobby. Zoals wij met een hond lopen, zo lopen zij met een vogelkooitje en zangvogel over straat. Het is tevens een status symbool, een soort Rolex. Aan de auto’s kun je goed zien dat dit vooral en sport is voor rijke Surinamers.

Er zijn 3 soorten zangvogels (in volgorde van wat ze kosten):

  • Twa Twa’s, zijn zeldzaam, de duurste en van de 3 erg gewild. Ze kunnen net zo duur zijn als een nieuwe auto
  • Picolets, kosten 80 euro getraind 2000 euro waard
  • Rowti’s

Op zondagmorgen worden er op het Onafhankelijkheidsplein in Paramaribo zangwedstrijden gehouden. Je moet er wel vroeg bij zijn, want het begint bij zonsopgang (dan beginnen de vogeltjes te zingen) en het is om 9 uur alweer afgelopen.

Deze mannensport wilden we natuurlijk een keer van dichtbij meemaken, dus om 6 uur uit de veren en 7 uur in de auto. Het is ongeveer een uurtje rijden naar Paramaribo, dus we waren op tijd. Er werden helaas geen wedstrijden gehouden. Ze hielden een kleine ‘adempauze’ en er werd alleen maar getraind met de vogeltjes. Daarnaast was het een beetje somber & druilerig weer en dan willen de vogeltjes niet zingen, ze willen badderen!

De wedstrijden beginnen weer in Februari (dat gaan wij niet meer redden…. helaas) en ze houden 4 wedstrijden per jaar. Elke wedstrijd duurt 5 weken en per categorie heb je ongeveer 20 deelnemers. Het hele trainings gebeuren is een prachtig ritueel om te aanschouwen. De Surinaamse mannen komen met auto of fiets aanrijden. In de auto staan alle vogelkooitjes, ze hebben vaak meerdere vogeltjes. Daar zitten ook vrouwtjes tussen, maar die blijven wel in de auto. Ze zijn alleen meegenomen om de mannetjes een beetje boos te maken en aan het zingen te krijgen. Elk mannetje heeft namelijk zijn eigen vrouwtje, zodra er een ander mannetje in de buurt komt, wordt ie boos en gaat hij reageren door te zingen. En dat is nou precies waar het bij de wedstrijden om te doen is.

De vogels zijn een beetje eenkennig en moeten eerst wennen voordat ze aan een stok op het grasveld kunnen worden gehangen. Dat wennen begint met het open zetten van de deur van de auto. Daarna gaat het kooitje met het mannetje uit de auto, hij wordt dan vaak op de auto gezet. Uiteindelijk gaat hij richting grasveld, of is het ‘slagveld’? Eerst aan het veld, daarna wordt hij opgepakt en lopen ze naar een ander mannetje toe om hem te laten reageren en uiteindelijk komt hij dan aan de stok te hangen, waar hij moet gaan zingen.

Tijdens wedstrijden worden er twee vogels van dezelfde categorie op 1 meter tegenover elkaar gehangen aan een stok. De wedstrijd duurt 15 minuten en de vogel die de meeste slagen (zangriedels) maakt wint. Een slag is een riedel moet een duidelijk begin en einde hebben en ze moeten dus niet te lang duren, anders kan maakt hij niet genoeg slagen! De wedstrijden leveren vooral de eer en een mooie beker op. Het echte geld wordt verdient met het gokken er om heen!

De vogels komen voor in de binnenlanden van boven-Suriname en worden daar gevangen. Ze zingen ook van nature, maar dit is niet de juiste zangwijze. Het duurt wel een half tot 3 jaar om een vogel te trainen en op de juiste manier te zingen. Het wordt vergeleken met het zoeken naar een goede voetballer. Niet iedere goede straatvoetballer is een Mesi! Een vogel kan tussen de 20 en 30 jaar worden. En de koosnaampjes zijn zo leuk om naar te vragen. De man die ik het vroeg noemde zijn vogels o.a. de Hulk (deze was groot), de Euromast (want de man kwam uit Rotterdam) en Santana (omdat deze heel goed kon zingen. Wat een apart tijdverdrijf.

Fort Nieuw Amsterdam en de Marienburg suikerfabriek

De tweede poging. Vandaag zijn we weer de grote brug over gegaan naar de andere kant van de Suriname rivier om Fort Nieuw Amsterdam en de suikerfabriek Marienburg te bezoeken. Overblijfselen uit het verleden… Fort Nieuw Amsterdam is rond 1740 gebouwd en moest voorkomen dat men de rivier op zou varen om de plantages te plunderen. Door het verval van de plantages verloor het fort zijn functie als verdedigingsbolwerk en werd het een buitenmuseum. Grappige is dat de voormalige directeur Erik Schilp, van het buitenmuseum uit Enkhuizen heeft meegewerkt aan het neerzetten van het openlucht museum en het meedenken hoe dit succesvol te maken, zodat ze hun eigen broek op kunnen houden. In het fort vind je nu o.a. een kruitmagazijn, een cellenhuis (er zitten nog plaatjes van blonde vrouwen uit o.a. de Libelle op de muren geplakt), een oude blikslagerij, een ambacht die inmiddels is uitgestorven in Suriname, een lichtschip en een echte Djogoboom!

 

Marienburg was ooit het hartje van Commewijne

In Marienburg staan de restanten van de oude suikerfabriek Marienburg, een suiker fabriek en plantage uit 1882. Ze produceerden o.a. suikerriet, Marienburger rum van maar liefst 90% en alcohol. In het verleden werkte hier veel Javaanse en Hindoestaanse contractarbeiders en door slechte betalingen is er zelfs een opstand geweest in 1902, waarbij de directeur het leven heeft gelaten. Marienburg was een klein dorp op zich, met een eigen hospitaal, bedrijfswinkel, directeurswoning, laboratorium en nog veel meer. Ze hadden er als eerste van Suriname een trein en verlichting. Helaas moest de fabriek sluiten in 1986 vanwege tegenvallende omzet, door dalende marktprijzen. Nu is er alleen nog een bouwval over. De machines en het skelet van de fabriek worden overwoekerd door planten.

Terwijl wij nog wat eten bij de Javaanse Warung worden we bezocht door de heer Soekardi, hij is in 1934 geboren op Marienburg. Zijn ouders waren contractarbeiders, en hij heeft 40 jaar gewerkt bij de technische dienst van de fabriek. Hij geeft nu nog rondleidingen en verteld met veel passie over de fabriek. Dit ondersteunt hij met een schrift vol oude foto’s en tekeningen. Hij zou er graag een boek van maken en is nog op zoek naar iemand die hem daarbij kan helpen (Bel +597 8519239).

Leuk detail: in de oorlog had men geen geld en fungeerde bierkroondoppen als betaalmiddel.

Eten in Suriname

In Suriname heb je een enorme hoeveelheid verschillende culturen en het mooie daarvan is dat je ook heel veel verschillende keukens hebt… we zetten er een paar op een rij.

Ritas restaurant

Rita´s Eethuis

Rita’s eethuis

Rita was de steun en toeverlaat van menig zeiler die voor anker lag in Domburg. Door omstandigheden (lang verhaal volgens Rita) kan ze helaas het eethuisje niet meer in Domburg runnen en zit ze tijdelijk op White Beach. Dit is een locatie voor de Surinamers waar men het weekend viert. Een echt wit strand. Je kunt er huisjes

In de keuken bij Rita

In de keuken bij Rita

met kookgelegenheden huren. Wij konden er nu een kijkje nemen doordat we afgesproken hadden met Rita. Je zit als het ware in de keuken van Rita aan plastic tafels. Rita kookt o.a. Javaans, maar als je er om vraagt kan ze ook andere dingen koken zoals bv. Roti. Dit moet je dan wel even van te voren bestellen. Wil je ook naar Rita? Je kunt haar het beste even bellen en een afspraak maken. Als je aangeeft wat je wilt eten kookt ze het voor je!

Warung Mit-Shiv in Domburg

Warung Mit-Shiv in Domburg

Javaanse Warungs

Je vindt ze overal. De kaart is simpel, je kunt meestal kiezen uit een paar gerechten en het eten is niet altijd heel warm.

Een KISS-proof menu

Een KISS-proof menu

Maar we hebben wel lekker gegeten bij de Javaanse Warungs. Je kunt er vaak kiezen uit: Bami, Nasi, Pitjel, Teloh (gebakken cassave), Saoto (kippensoep met ei) en saté. De Pitjel was onze favoriet, verse groente met saté en on topeen pittige pindasaus.

Roopram Roti in Paramaribo

Roopram Roti in Paramaribo

Roopram Roti

Roti is een Hindoestaans gerecht. Wij hebben gegeten bij Roopram Roti in Paramaribo. In Nederland zou je er aan voorbij lopen, door de gaten in de sky-leren jaren ’60 banken. Maar we kunnen het van harte aanbevelen.

Roti eet je met je handen!

Roti eet je met je handen!

Ze hebben er allerlei soorten roti, we wagen ons maar niet aan de nek & vlerk en nemen een roti met kip, extra groente en aardappelen. Samen met een flesje soft. En, Roti eet je met je handen. Dus voor je gaat eten, wel even je handen wassen. Deze centrale ‘wasplek’ in het restaurant met instructies hoe je je handen moet wassen kun je niet missen. Wij hebben gegeten aan de Zwartehovenbrugstraat, maar Roopram Roti zit op een aantal plaatsen in Parramaribo.

Pom bij ’t Vad

Bij ’t Vad in Paramaribo, vlak tegenover hotel Torarica, kun je heerlijk Pom eten op het terras onder de bomen. Het is een echt Surinaams gerecht met tayerknollen en vlees en het wordt vooral gegeten op verjaardagen. Wij hebben het gegeten met een lekkere Djogo er bij! Een aanrader.

Heri Heri recept uit de ParBode

Heri Heri recept uit de ParBode

Recept Heri-Heri

Tenslotte heb ik in de ParBode (een kritisch Surinaams maandmagazine) nog een recept gevonden van het typische creoolse gerecht Heri-Heri. Een schotel van aardvruchten met zoute vis. Hieronder het recept.

Benodigdheden (voor 6 personen):

  • 2 groene bakbananen
  • 2 overrijpe (bruine) bakbananen
  • 2 cassaveknollen
  • 2 zoete patat
  • 1 ei
  • 2 tomaten

Voor de saus:

  • 500 gr bakkeljauw
  • 1 teentje knoflook, 1 ui, 1 verse rode peper, 1 klein blikje tomatenpuree, 1 theelepel bruine suiker en olie

Bereiding:

De cassave, zoete patat en bananen schillen en wassen. In een pan met water ruim een half uur gaar koken. Het ei (hard) koken. De bakkeljauw geruime tijd in het water voorweken om het te ontzouten. De geweekte bakkeljauw ontvellen en graten verwijderen. Vervolgens in fijne reepjes snijden, goed wassen en laten uitlekken. Een klein beetje olie in de wok verhitten en daar de bakkeljauw bruin en krokant in bakken en vervolgens in een droge schaal leggen. Nu drie eetlepels olie in een wok verhitten en de ui, knoflook, peper en bruine suiker gedurende 3 minuten bakken. Liefhebbers van pittig kunnen meer peper toevoegen. De bakkeljauw en de tomatenpuree samen met een beetje water toevoegen en gedurende 5 minuten laten sudderen op een zacht vuurtje. De gekookte cassave, zoete patat en bananen op een bord serveren met de bakkeljauw saus, plakjes ei en tomaat

*Bron: ParBode van januari 2013

Tjing tori (kleine zaken)

Eeindelijk een bord langs de weg!

Eeindelijk een bord langs de weg!

Plantage Peterpot en Fort Nieuw Amsterdam stonden vandaag op de agenda. Maar eerst moesten we nog even de Wijdenbosch brug van 6% over de Suriname rivier passeren….  Dus goede afslag bij de rotonde. Na de brug meteen de eerste weg rechts… Dat laatste is niet meteen gelukt.  Maar we vonden daardoor wel de Tomahawk, een winkel voor outdoor artikelen. We hebben daar een klamboe en twee messen gekocht die we bij de mast en het stuurwiel hangen zodat we bij noodgevallen meteen een lijn kunnen doorsnijden.

Toen weer terug naar de juiste afslag. In Suriname doen ze niet aan bewegwijzering.  De plaatselijke bevolking kent het wegennet kennelijk op hun duimpje, voor toeristen is het wat lastiger. Ons navigatiesysteem doet het hier helaas niet, voor de iPhone moet ik de juiste kaarten nog downloaden, dus we doen het meestal met de iPhone app Trail. Deze houdt de route bij die je volgt, zonder kaart in de achtergrond dus, maar je weet op deze manier wel de richting die je op moet. En dat is super handig hier, want alle straten lijken op elkaar!

Directeurswoning

Directeurswoning

Oude koffieloods

Plantage Peperpot bereik je via perfect onderhouden zandwegen. Het  is een voormalige koffieplantage in district Commewijne en een van de oudste plantages in Suriname. Op de plantage staat nog een oude directeurswoning die is gerestaureerd, een koffieloods uit ongeveer 1795, wat slavenhuisjes en een kampong. Van de plantage zelf is momenteel weinig terug te vinden. Eeuwen geleden was hier moeras. Ze hebben dus af en toe last van teveel water en hiervoor een kanalensysteem aangelegd met sluisjes die nog met de hand bediend worden en die direct in contact staan met de Suriname rivier. Een zo’n sluisje staat voor de directeurswoning.

Op een oude motor zag Ben een oude radiatorslang.

Op een oude motor zag Ben een oude radiatorslang.

Na de plantage waren we onderweg naar Fort Nieuw Amsterdam en stonden we even op het veerplein bij Meerzorg toen er iets plofte onder de motorkap. Meteen de airco en motor uit en we sprongen uit de auto. Er kwam rook onder de motorkap vandaan en er liep koelwatervloeistof over de weg. Toen we de motorkap open deden bleek de radiatorslang geknapt.

Iets verderop was een tankstation en daarnaast zag Ben in het zand een oude motor staan. Op die motor zat een slang en deze heeft hij voor een paar SRD’s gekocht. Het hele plein kwam helpen bij het vastmaken van de nieuwe slang. Een politieagent kwam aanlopen met koelwatervloeistof. Weer een andere met een emmer water. En naamgenoot Beni had een vlijmscherp mes waarmee de slang op maat kon worden gesneden. Geweldig, er gebeurde wat op het plein!

IMG_1623Helaas wilde de motor nog niet starten, er was water op de verdeler gekomen en Ben wilde er zelf niet verder aan prutsen, bang dat het misschien niet goed zou gaan. Ondertussen hadden we de eigenaar van de auto gebeld en deze kwam aanrijden met een monteur. Ze hebben de verdeler los en droog gemaakt en daarna wilde de motor starten. Wij zijn achter de verhuurder aangereden. En langs de highway hebben ze er een nieuwe slang en nieuw koelwater ingestopt. We konden weer verder, maar het was inmiddels een halve dag later en we hadden geen tijd meer om naar het Fort te gaan. Wat in een goed vat zit…. No spang!

Inklaren in Suriname

Het loket bij Consulaire zaken

Je hebt na aankomst in Suriname 30 dagen om je in te klaren… en dit is toch wel een hele onderneming. Vandaar dat we even gewacht hebben met inklaren tot we weer een beetje op orde waren. Op de Noonsite stond een verhaal over het inklaren, maar deze is vooral Amerikaans georiënteerd. Voor de Nederlanders gelden iets andere regels en de Nederlandse boten in de marina hebben het verhaal voor ons aangevuld. Voorbereid met plattegrond en huurauto weten we precies waar we heen moesten en wat we moesten doen.

de Vreemdelingenpolitie in Paramaribo, 3e deurtje rechts

de Vreemdelingenpolitie in Paramaribo, 3e deurtje rechts

De eerste stop was de Vreemdelingenpolitie aan de rand van Paramaribo. Hier moet je je melden met de hele crew, paspoorten en 3 crewlisten. Je moet helemaal links van het gebouw zijn. De eerste deur moet je overslaan, hier waren we met onze slippers, korte broek en blote oksels ook niet ingekomen!  De tweede deur voor wapenvergunningen moet je ook overslaan en de derde deur moet je hebben. Als je binnenkomt ga je in de drukke hal met loketten meteen links de gang in. Je komt dan in een kamertje met 3 bureaus en daar zitten de mensen van de Vreemdelingen politie.

Neem plaats en “ik luister naar uw wijze woorden” was de begroeting. Na uitleg  en check paspoorten krijg je op de crewlist een stempel met datum van binnenkomst. Door Ben’s verhalen over ‘buitenvrouwen’ was de beste man een beetje afgeleid en pakte hij per ongeluk de verkeerde stempel, de uitklaringsstempel. Dus stempel ‘vervallen’ er over heen en een nieuwe stempel voor binnenkomst er weer naast. En dat in een decor met op de achtergrond een koelkast met de tekst ‘kassi broko’, zo leuk die Surinaamse taal.

Bij Consulaire Zaken in het centrum van Paramaribo koop je met euro´s een toeristenkaart.

Bij Consulaire Zaken in het centrum van Paramaribo koop je met euro´s een toeristenkaart.

De tweede stop is consulaire zaken, in het centrum aan de Watermolenweg, tegenover de Surinaamse bank. Ze zijn normaal open van 8.00 uur – 14.00 uur. Hier kun je als Nederlander een toeristenkaart kopen. Deze kost 20 euro (een visum kost 40 euro).  Jullie lezen het goed, we moesten bij consulaire zaken betalen in euro’s!! Ze accepteren geen SRD’s (surinaamse dollars), pinpassen of creditcards. Als je geen euro’s hebt, heb je de pech dat je eerst SRD’s moet pinnen om deze dan weer bij een wisselkantoor om te zetten naar euro’s!

De eerste poging tot inklaren strandde afgelopen vrijdag bij de afdeling Consulaire zaken. Ze waren eerder dicht, omdat ze een nieuwjaarsfeest hadden en we moesten het maandag maar weer proberen. Ondertussen was de Sark afgelopen weekend ook binnen gelopen in de haven en samen hebben we maandag  alle stappen om in te klaren weer doorlopen.

De derde en laatste stap voor het inklaren is terug naar de Vreemdelingen politie (je hebt tot ’s avonds 21.00 uur de tijd) voor een stempel van binnenkomst in je paspoort. Deze krijg je pas als je kunt aantonen dat je betaald hebt voor je toeristenkaart. We mogen nu 30 dagen in Suriname blijven en zijn legaal in Suriname! Whoehee! We hoeven nu alleen nog bij het verlaten van Suriname weer naar de Vreemdelingenpolitie om uit te klaren. We krijgen dan weer een stempel met vertrekdatum in ons paspoort.

Het kost je normaal een dag, maar als je de tijd neemt krijg je een kijkje achter de (bureaucratische) schermen en ontmoet je de plaatselijke bevolking. Altijd leuk!

Telefoon in Suriname

Er is op de marina helaas (nog) geen internet en we willen toch graag wat bankzaken regelen. Dit doen we liever niet via de openbare netwerken. Je hebt in Suriname 3 grote telefoonmaatschappijen;  Telesur, Digicel en Uniqa en  je vindt ze op elke hoek van de straat. Als je binnenkomt praten ze liever met elkaar of staren ze in het oneindige i.p.v. je te helpen. De dames van Digicel stonden ook niet echt te springen om ons een kaartje te verkopen… het internet op[ de iPhonewas was te traag hadden ze van andere klanten gehoord… Gelukkig hadden we via de andere zeilers gehoord dat we toch Digicel moesten hebben om te internetten. Deze heeft ook bereik in Waterland en Domburg.

Dus hebben we een simkaartje en een datakaartje gekocht geldig voor 14 dagen. Dit kaartje stop je dan in de iPhone en daarmee maak je een hotspot. Daarna kan je (via de iPhone) ook met de laptop of iPad op het internet. Het kaartje moest alleen nog even op maat geknipt worden en daar heeft Jorg, de buurman van de Barnstormer, ons even mee geholpen. Mooi he die techniek!

Ben heeft een Uniqa belkaartje gekocht. Hiermee kan hij naast bellen in Suriname ook goedkoop bellen naar Nederland. Toch wel fijn dat bepaalde connecties met Nederland in stand worden gehouden.

BB + R

De kok kwam vandaag speciaal naar de marina om voor de Nederlandse vloot een echte Surinaamse maaltijd te koken: B B + R, oftewel Bruine Bonen met Rijst. Aan de waterkant waren lange tafels gedekt en konden wij heerlijk aanschuiven. Voor we gingen eten zongen de kinderen van de verschillende boten samen met Martin van de Acapella en Aad op gitaar van de Helena Christina nog een liedje over BB+R! Daarna mochten we aanvallen Het was een gezellige avond.

Ook eens proberen? Hieronder volgt het recept.

Benodigdheden:

  • 1 blik bruine bonen
  • 125 gram zout vlees
  • 2 stukjes gehakte kippenbouten
  • 1 ui
  • 1 tomaat
  • Eetlepel tomatenpuree
  • Peterselie
  • Verse peper
  • 2 bouillonblokjes
  • Boter
  • Zwarte peper

Bereiden

Zoute vlees voldoende uitkomen (het mag niet te zout zijn) en in stukjes snijden. De kip met peper en zout bakken. Zout, vlees, ui en tomaat toevoegen en meebakken, daarna de bruine bonen er bij. Soepgroente, kruiden en verse peper naar smaak toevoegen. Laten sudderen met extra vocht. Serveren met rijst, reepjes bakbanaan en zoetzure groente.

Nyan switi!

Auto huren in Suriname

Mit-shiv

Warung Mit-Shiv

De marina ligt ongeveer een half uurtje rijden van Domburg en een uurtje rijden van Paramaribo. Er is verder niks in de buurt dus een autootje is wel handig. De Barnstormer heeft eerst een paar dagen in Domburg gelegen en is zo in aanraking gekomen met een lokale / particuliere autoverhuurder. Hij had goede ervaringen en voor 12,50 euro heb je al een Japans autootje. Wij moesten hem zelf komen ophalen, want de autoverhuurder heeft een baan als elecricien en kwam tussen de middag thuis om te eten.

KISS proof menu!!

KISS proof menu!!

De Barnstormer heeft ons bij de pinautomaat in Domburg afgezet en wij moesten ons tussen de middag melden op de 4e weg in Domburg. We waren wat te vroeg sus zijn eerst wat gaan eten bij Warung Mit-Shiv. Ze hadden daar een echt ‘KISS-proof’ (Keep It Simple and Smart) menu: 9 gerechten en ook nog eens weergegeven met foto’s op de muur. Helemaal top! En lekker! Wij hebben Pitjel (gemengde groente) gegeten. Daarna zijn we weer terug gelopen naar de 4e straat. De autoverhuurder was er nog niet maar zijn moeder uit Nickerie en de buurvrouw hebben ons tijdens het wachten onderhouden met  verhalen over alle vruchten uit de tuin. Ze hadden  olijven, kersen, roodborstjes (manya’s > mango’s)  en ze lieten ons ook van alles proeven. We kregen een zakje manya’s mee naar huis. Ondertussen kwam haar zoon en zijn wij nu tijdelijk in het bezit van een witte toyota Corolla.

Ben zijn favoriete brug onderweg naar Paramaribo

Ben zijn favoriete brug onderweg naar Paramaribo

Dat rijden is wel ff wennen. Ze rijden hier om te beginnen link, een overblijfsel uit de tijd van Engelse kolonisatie. Het stuur zit rechts (dubbel wennen), de wegen zijn niet altijd even goed onderhouden en ze hebben veel verkeersdrempels. De lokale bevolking rijdt vaak midden op de weg en gaan pas op het laatste moment opzij, er rijden mensen op de fiets en in het donker is het dubbel oppassen want de fietsers en voetgangers hebben geen verlichting. Je rijdt gemiddeld niet harder dan 60 km per uur. Maar je hebt de tijd in Suriname!

Dik hart

De man met zijn vogelkooitje op de brug: "Jullie hebben wel een dik hart hoor"

De man met zijn vogelkooitje op de brug: “Jullie hebben wel een dik hart hoor”

Zo langzaam komt het besef wat we gedaan hebben; 1990 mijl gezeild, maar liefst  16 dagen op zee, niemand om ons heen, drie personen en 1 zeilboot. Wow! Een Surinamer die ons op de steiger kwam bezoeken verwoorde het heel mooi; “jullie hebben wel een heel dik hart dat je dit durft”. En dat gevoel werd nog eens onderstreept toen we de eerste wifi spot hadden gevonden en al jullie berichtjes konden lezen; “stoer, helden, trots”, om maar een paar woorden te herhalen. Geweldig om te lezen en goed om af & toe te beseffen dat wat wij meemaken toch wel heel bijzonder is. Wij ervaren het niet dagelijks zo omdat we alles stapje voor stapje doen en sinds Spanje omringd zijn door medezeilers die hetzelfde doen. Hoeveel mensen uit Nederland doen dit per jaar? 20, 30 boten? Geen idee, maar er waren 60 personen op de vertrekkers dag, dus het kan niet veel meer zijn. Tel daar nog de boten van  een aantal buurlanden bij op, dan kom je misschien op 80 boten die de Atlantische oceaan oversteken.  En wij waren daar een van!

Moksi Suriname

 

Huisjes langs de kant van de weg

Huisjes langs de kant van de weg

In de reisgids staat: “Suriname is een Zuid-Amerikaans land met een caribische uitstraling en Nederlands als voertaal”. Daar sluiten we ons helemaal bij aan. We zien qua uitstraling (land en de mensen) veel overeenkomsten met Statia en St. Maarten en wat we ons nooit gerealiseerd hadden is dat je in de winkels veel Nederlandse producten terug ziet. Zo ook in de boekenhandel, alle gerenommeerde tijdschriften liggen er! Het was heel apart toen we aankwamen varen duurde het heel lang voor we land zagen. Pas vier mijl uit de kust zagen we land. Achteraf is dat niet zo vreemd, want Suriname heeft geen hoogbouw! Er wonen maar 480.000 mensen en er is plaats zat.

Koloniale huizen in Paramaribo

Koloniale huizen in Paramaribo

Onderweg naar Paramaribo zie je dat de meeste wel een stukje grond hebben met daarop een huis, van hout, plaatijzer of soms zelfs beton. Overal hangt een hangmat onder de veranda en om huis staan veel vruchtbomen (manya’s dit is een soort mango, olijven, kokosnoten, papaya’s etc.).  In de stad zie je veel  koloniale huizen en de meeste kunnen (zacht uitgedrukt) wel een likkie verf gebruiken.

Tijdens het bezoek aan de binnenstad gisteren viel ons op dat we zoveel verschillende culturen zagen naast de Surinamers; Javanen, Chinezen, Hindoestanen, creolen (afstammelingen van de slaven), marrons (vroegere weggelopen slaven) en Brazilianen die op zoek waren/zijn naar goud. Het is een grote moksi (gemengde) cultuur bij elkaar. Dit komt vooral door het verleden. Nadat de slavernij was afgeschaft (1863) hadden ze goedkope werknemers nodig op de rijst-, cacao-, katoen-, koffie- en suikerplantages. De eerste contractarbeiders werden geronseld in Hongkong en India. Er werden mooie verhalen verteld en ze kregen een 5 jarig contract aangeboden en gezien de armoede in  eigen land klonk dit heel aantrekkelijk. Eenmaal in Suriname leken de werkomstandigheden en betaling slecht. De meeste stopte na 5 jaar en wilde terug, maar accepteerde een stukje grond bij de plantage i.p.v. een gratis terugreis. Zo zijn vele contract arbeiders in Suriname gebleven.

Huizen aan de Highway

Huizen aan de Highway

Het mooie van deze mix van culturen is dat je ook veel verschillende soorten eethuisjes ziet. De Javanen hebben nu veel eethuisjes (warungs) met heerlijke bami, nasi en pitjel  gerechten.

De chinezen bezitten de meeste supermarkten. Toch wel bijzonder, want we zagen dit in Spanje en Statia ook al. Ben benieuwd of het ook voor de rest van de Carieb geldt en waarom zijn er geen andere bevolkingsgroepen die dit ook zijn gaan doen?

En je ziet het ook terug in het geloof. Ik ken geen land waar je een Moskee, synagoge en kerk naast elkaar ziet staan!