Paard en wagen (!!!l), Bicitaxi’s, Camellos, Camiones, Guagua’s, fietsen, brommers, (electrische) motoren en klassieke oldtimers. Het vervoer in Cuba is divers. De meeste vervoersmiddelen zijn tweedehands en komen uit Rusland, China en Canada. Of ze worden geschonken, zoals de Nederlandse bus die we voorbij zien rijden! Hieronder volgt een kleine verzameling…
Paard en wagen
Wij dachten eerst dat dit vervoer speciaal voor de toeristen was, maar als we goed kijken zien we op de zijkant ‘vervoer Nacional’ staan. Hele volkswijken en schoolkinderen worden hiermee vervoerd! Uiteraard mag je als toerist ook mee, maar dan betaal je wel in CUC’s!
Bicitaxi
“Tak-si tak-si” roepen verschillende jongens als we van het marina terrein stappen. Voor 2 CUC fietsen ze ons op een driewieler naar het centrum. De meeste zijn leuk opgepimpt, hebben namen (‘Cadillac’), draaien een lekker Spaans muziekje terwijl ze je naar je bestemming brengen. Achterop zitten twee reflectoren, gemaakt van oude cd’s. “Lo siento, de fiets ziet er mooi uit, maar we lopen liever. Misschien een andere keer…
Camellos
Dit is toch wel een bijzonder stukje openbaar vervoer, de Camello, oftewel de kameel. Als je er naar kijkt snap je de bijnaam. Sinds 2008 uitgestorven in het centrum van Havana. Maar in Cienfuegos rijdt er nog regelmatig eentje langs. Dit vervoer stamt uit de jaren ’90, de tijd van de economische crises na het wegvallen van handelspartner Rusland. Vervoer en benzine waren schaars, dus was het belangrijk zo veel mogelijk mensen in een keer te vervoeren. Je moet niet vragen hoe, maar er passen wel 300 tot 400 mensen in een Camello!
Camion
Tja wat is dit? Het is geen bus, het is geen vrachtwagen… het is een Camion, een soort truck -bus.
De Nederlandse bus
Ik dacht dat Nederland ze geschonken had. Maar ik lees nu op internet dat Willem van ’t Wout, een slimme Rotterdamse zakenman, de afgedankte RET-bussen heeft opgekocht en geruild tegen nikkel. De sticker dat ze personeel zoeken zit nog op de bus!
Nog meer Guagua’s…
Guagua is het spaanse woord voor bus. Ze zijn er in vele soorten. Groot en klein. Met en zonder dak. Staand of zittend, of beiden. Met airco en zonder (airko). Het is een bonte collectie, je kunt het zo gek niet bedenken, of Cuba heeft het!
Klassieke oldtimers
Chevrolet, Pontiac, Cadillac, Buick.. Als je van oude auto’s houdt ga je kwijlen in Cuba. Ok, je moet niet verder kijken dan de buitenkant. De meeste worden in Nederland al afgekeurd als ze het keurterrein op komen rijden. Maar het is zeker bewonderenswaardig om te zien hoe de Cubanen de auto’s telkens weer weten op te lappen en revitaliseren met de weinige middelen die ze hebben.
Ze mochten tot 2013 geen nieuwe auto’s kopen en konden door het embargo niet aan nieuwe onderdelen komen voor de oude Amerikaanse auto’s die Cuba wel rijk is. Deze auto’s stamnen allemaal nog van voor de revolutie. Vandaar dat ze bijzonder inventief zijn. Cuba is absoluut het tegenovergestelde van een wegwerpmaatschappij. Alles wordt hergebruikt! Ze maken soms zelfs van twee auto’s een. Beter een goede auto dan twee aan de kant van de weg!
Vaak zit de originele motor niet meer onder de motorkap. En met plamuur en ‘gewone’ verf worden krasjes bijgwerkt. We komen ook regelmatig een auto tegen met pech. De meeste oldtimers zijn trouwens in particuliere handen en worden ingezet als taxi voor de toeristen. Het straatbeeld wordt in ieder geval een stuk vrolijker van die felle kleurtjes.
Ach, en dan vergeten we bijna de motorfiets. Vaak van Chinese makelaardij. Ook weer prachtige opgelapte oldtimers… Een toegift.
Als je zo kijkt is het een bonte verzameling. Pure eye-candy! We hebben nog veel meer foto’s, maar deze selectie geeft een mooie indruk. De laatste…