We hebben de Golf van Biskaje over gestoken

Route naar La Coruna

Ben heeft net een paar Zweden gesproken, die gaan vandaag beginnen aan hun oversteek naar La Coruna. Zij bevestigen ons gevoel, maar we besluiten eerst nog even de nodige weerkaarten e.d. binnen te halen voor we een definitieve beslissing nemen. Terwijl Ben brood haalt en de boot klaar maakt voor vertrek, haal ik via een gratis wi-fi netwerk de nodige weerberichten binnen. Ik heb de weerkaarten van MetOffice.gov.uk  voor de komende 72 uur binnen gehaald, weerkaarten van ZyGrib en daarnaast nog informatie van weeronline e.d. Alles bevestigd dat het nu een mooi moment is om te gaan. We krijgen niet al te veel wind, maar wel een rustig weerbeeld en vrijdag wordt het weer slechter met Noord Westen wind. Dus dit is voor ons het moment om over te steken!

Deze eerste grote oversteek stond voor mij in het teken van de 3 O’s:

  • Oversteek: Het gaat nu toch echt gebeuren. 3 dagen water om ons heen en geen land. De eerste (kleine) oversteek voor de Blabberboot & haar bemanning. Reuze spannend.
  • Ontzag: Voor die eindeloze plas water om ons heen, de enorme dieptes (we gingen van 100 meter naar 4 kilometer diep en weer terug) en het onvoorspelbare van wind en water…
  • Overwinning: We hebben het gehaald!!

We hebben een mooie tocht gehad, rustig met veel zon, dolfijnen en weinig boten om ons

Aankomst in La Coruna

heen. Het is zelfs gelukt om voor de eerste keer onderweg via de SSB gribfiles binnen te halen. Niet dat we veel kunnen doen als we midden op de plas een slecht weer bericht krijgen. Maar we kunnen ons dan wel voorbereiden. In dit geval was het gelukkig niet nodig. De weerkaarten bleven gelijk en gaven rustig weer. Alleen de laatste dag was wat lastig door de hobbelende hotseklotsende zee…. Dit heeft de hele dag tot aankomst in la Coruna geduurd. Hierdoor was het lastig slapen, koffie zetten en/of eten.

De binnenkomst om 21.30 in La Coruna met een groep dolfijnen rond onze boeg en een prachtige zonsondergang boven de Torre des Hercules, de oudste nog werkende vuurtoren in de wereld (zeggen ze), maakte een hoop goed!

Ruim baan voor Blabber ….

Het was ontzettend leuk om bij aankomst te ontdekken dat het thuisfront via o.a. Marine Traffic ook ook enorm had meegeleefd. Er was een pooltje opgezet over de aankomst, er werd ruim baan voor ons gevraagd bij binnenkomst en de sms’jes vlogen ons om te oren toen we binnen landbereik kwamen. Dit is toch wel een leuke onderbelichte (niet functionele) maar sociale kant van de AIS.

 

Wat feiten op een rij:

  • Tijd: 2 dagen en 9 uur
  • Mijlen: 349,3 NM
  • Snelheid: Gemiddeld 6 knopen met een maximum van 7,4 knopen (veel de motor bij om vaart te houden)
  • Gespot: Dolfijnen en een walvis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *