Op naar vogeleiland Aves Barlovento

Helaas gaan we vandaag het natuurpark Los Roques met zijn vele atollen verlaten. Wat een bijzondere plek. Tot een half jaar geleden hadden we er nog nooit van gehoord. Nu zouden we het iedereen, die meer tijd heeft, aanbevelen. Je kunt hier geweldig zeilen, snorkelen en kitesurfen. De ankerplekken zijn over het algemeen geweldig, er zijn immers genoeg eilandjes om uit te kiezen, alles ligt op korte afstand van elkaar en het navigeren via eyeball navigation viel ons mee. Kortom, een aanrader!

We zeilen verder naar Aves Barlovento, het vogeleiland
Maar we zijn wel blij als het vandaag licht wordt en we om 7 uur het anker ophalen. Het was een onrustige nacht, zullen we maar zeggen. Snel verlaten we via onze track van gisteren, die nog op de plotter staat. de ankerplek en varen dezelfde route tussen de riffen door weer naar buiten. We zetten de boom en varen voor de wind 30 mijl naar een eilandengroep verder naar het westen, Aves Barlovento. De wind zakt in naar 10 knopen en omdat we voor de wind varen schudt de boot behoorlijk van links naar rechts. Niet bepaald een moment om even slaap in te halen…

Navionics zit er maar een beetje naast… we ankeren op land!
Om 13.00 uur lopen we onder Aves langs om de vuurtoren heen. Er staat voldoende water en we varen probleemloos langs het eiland naar binnen. We laten ons anker vallen op 9 meter diepte voor een mangrove bos en prachtig wit verlaten strand. Ook hier is de Navionics kaart een beetje van slag, op de plotter zitten we volgens de Navionics kaart op het land! Gelukkig geeft de dieptemeter wat anders aan. We houden even een welverdiende siësta!

The Red Footed Boobie, oftewel Roodpootgent
Aves betekent vogel en Aves Barlovento is o.a. bekend vanwege de Red Footed Boobies. Dus in de namiddag volgt een dinghy tocht naar de mangrove bosjes verderop, waar ze allemaal in de bosjes nestelen. Ze zijn totaal niet bang, volgen ons zelfs heel nieuwsgierig en laten zich gemakkelijk fotograferen, terwijl wij met de dinghy langszij komen. Sommige vliegen pal over ons heen. Het is een grappig beest om te zien met zijn olijke kraaloogjes, blauwe snavel en rode voeten!