Het venijn zit ‘m in de staart … (stuk)!

De buitenboord motor wordt vakkundig gereviseerd

De kop komt deze keer van Joost. De buitenboord motor van onze dingy (bijboot) heeft de mannen dit weekend aardig bezig gehouden. Ondanks een winterbeurt doet hij het niet en het probleem kan overal zitten…; onderdelen die oud zijn, verkeerde of oud benzine mengsel, de impellor…. Ben en Martin hebben de motor vakkundig ontleed en he-le-maal uit elkaar gehaald. Ze hebben zelfs nieuwe onderdelen in Andijk gehaald en daarna de motor weer in elkaar gezet… Alleen het in elkaar zetten duurde langer dan de hele onderhoudsbeurt bij elkaar… het staartstuk wilde niet meer in elkaar… Wat ze ook probeerden… Aan het einde van de dag kwam Joost nog met een goed idee, het leek te helpen, maar een onweers- en flinke regenbui maakte een einde aan de onderhoudsbeurt van vandaag. De spullen werden opgeruimd en we zijn in de stad gaan eten bij Bommels. De volgende morgen zijn ze weer verder gegaan en idd het idee van Joost klopte. De motor paste weer in elkaar. Daarna op de bijboot en starten lopen! Meteen even uitgeprobeerd… Dit is toch wel andere koek. Zo’n motortje reageert heel direct op het sturen en als je de bocht omgaat moet je oppassen dat je niet meteen gas geeft.. dit wordt nog wel even oefenen. Gelukkig hebben we daar alle tijd voor onderweg! Martin (voor het geduld) en Joost (voor de kop en goede idee) bedankt!

We gaan

De wind gaat 4 dagen naar Zuid-West, maar dat gaat ons er niet van weerhouden om de boeg richting het zuiden te koersen. Afscheid nemen is niet makkelijk, maar het wordt tijd om te gaan. We willen naar de zon! Wees gerust, we zijn niet meteen weg uit Nederland… we moeten eerst nog even wennen en e.e.a. uitproberen voor we echt het grote water op zoeken.

Onze avonturen kunnen jullie op deze site blijven volgen. Ontzettend bedankt voor alle hulp. We gaan jullie missen, hopen af & toe nog wat van jullie te horen en speciaal voor deze gelegenheid heb we een korte trailer gemaakt (net echt). N-Joy!

Huwelijkskadootje

Martin & Lilian met ons huwelijks kadootje: een goed werkende spanner!

Ergens in het vooronder hadden we een voorstagspanner gevonden. Prachtig mooi ding, maar hij bleek helaas stuk. Vastgedraaid, geen beweging meer in te krijgen. Vandaar dat de kotterstag vast zat met een paar lijntjes en harpjes.

We hadden de hoop al opgegeven, maar Martin, van de Indian Summer zag de uitdaging en wilde nog wel een poging wagen. Hij heeft de spanner in de bankschroef gezet, na veel kruipolie en een beetje wikken heeft hij hem los kunnen draaien. Daarnaast moest in de handgreep een nieuwe bout worden getapt. Dit alles koste hem wel een blouse (sorry!), maar het was voor een goed doel. Wij hebben een prachtige spanner voor onze stormfok! Bedankt Martin, wij zijn er enorm blij mee!

Trouwen op Birkenstocks…

We zijn op de valreep, na 22 jaar, in het huwelijksbootje gestapt. Sneller kon het niet gaan. Op donderdag heb ik de afspraken gemaakt. Op dinsdag zijn we in ondertrouw gegaan en precies twee weken later (vandaag dus) op dinsdag getrouwd. De afspraken waren al gemaakt toen Ben’s vader overleed. We hadden daardoor gemengde gevoelens. We wilden het wel door laten gaan, maar hadden geen zin in een feest. Vandaar dat we het klein hebben gehouden en er verder niet al te veel ruchtbaarheid aan hebben gegeven. Maar Mans, een vriend, heeft wel een korte impressie gemaakt van de ‘plechtigheid’:


Na het officiële gedeelte zijn we met z’n allen naar de boot in Lelystad gereden. Deze was subtiel versierd en rijkelijk bestrooid met rijst. De mussen waren hier heel blij mee! We hebben heerlijk gelunched bij Jan Goos op het terras met uitzicht op onze huwelijksboot. Na de lunch zijn we lekker gaan spelevaren met de bijbootjes en konden we genieten van het mooie zomerse weer.

Toen iedereen weg was hebben we ’s avonds nog een tochtje gemaakt in het bijbootje samen met Cees en Marianne, van de Into the Blue, naar de Flevo Marina. Eenmaal in de marina bleek de tank leeg!!! Stonden we dan, op blote voeten, ons huwelijksbootje gestrand in de Flevo Marina…. Marianne heeft op een geleende fiets een nieuwe tank benzine gehaald, zodat Ben en ik toch weer terug konden varen met het bijbootje tijdens een prachtige ondergaande zon. Cees en Marianne zijn terug gelopen naar de haven met de hondjes.

Het was een prachtige, zonnige dag met alleen maar hoogte punten. Familie & vrienden bedankt voor deze mooie dag en de bijzondere, nuttige en creatieve cadeau’s.  We beseffen dat we iedereen aardig op de proef hebben gesteld met deze snelle actie en het vroege tijdstip, maar het was het meer dan waard, de dag duurde daardoor lekker lang. Nu stappen we snel in het bootje en het wordt een hele lange huwelijksreis.

De laatste spullen voor de boot

We hebben een bezoekje aan Kniest gebracht voor de laatste spullen; o.a. een reddingsvlot, vuurpijlen, anker, brandblussers, zwemvesten en nieuwe kaarten van navionics voor de plotter. Navionics had een mooie actie; bij het inleveren van oude kaarten, kregen we 50% korting op de nieuwe kaarten! Goede deal en wij zijn weer up tot date van Nederland tot de Azoren. De kaart van Zuid-Amerika en de Carieb moest worden besteld. De levertijd is 5 werkdagen, dus dat moet net lukken voor volgende week woensdag! Met een lege buidel en volle auto reden we weer naar Lelystad.

Tijdens zenden met de SSB Twitter stand bye voor frequenties en commentaar

s ‘Avonds hebben we voor het eerst contact gelegd via de SSB en wel met een andere vertrekker, de Mare Liberum. Zij liggen in Zuid Frankrij, onder Marseille. We hadden Twitter standbye voor het doorgeven van frequenties en commentaar. En het werkte. Contact was trouwens een groot woord, maar we hebben Bas met zijn zachte G gehoord! Kicken!

Het brand alarm werkt!

Eerste broodjes in de oven

Om te voorkomen dat ik straks op zee zit en niet even naar de supermarkt kan rennen om andere broodmix te halen, heb ik geoefend met brood bakken.

Het was dubbel spannend. Het was de eerste keer dat ik aan boord brood bakte en ik had nieuwe vormen van siliconen gekocht. Leek me wel handig omdat deze niet gaan roesten met al dat zoute zeewater. Maar het was wel even spannend of dit wel goed bleef in de oven … hoe houden ze zich bij hoge temperaturen. Op de  verpakking stond dat het kan, dus ik ben er voor gegaan.  Heeft iemand van jullie ervaring met brood bakken en siliconen vormen?

30 minuten later, twee keurige broden

Het bakken verliep niet geheel vlekkeloos, maar dat lag niet aan de vorm of het deeg 😉 Ik had de plaat en dus het brood te dicht op de warmtebron geplaatst. De onderkant van het brood was aan het verbranden, maar de siliconen vormen hielden zich goed! Het brandalarm vond het minder leuk en is maar liefst 2X afgegaan. Fijn om te weten dat dit ook werkt, maar niet bepaald plezierig voor de oren… Het brood smaakte overigens voortreffelijk, de meergranen broodmix van de C1000 is goedgekeurd. Voordeel van deze mix is dat je er alleen maar water bij hoeft te doen.

Door de antennes de boot niet meer zien

Onze marifoon vertoont nu ook AIS gegevens!

NMEA rood, bruin, groen, zwart, plus & min, input & output …  kunnen jullie het nog volgen? Ik had er tot voor kort ook nog nooit van gehoord, maar het is nu dagelijkse kost. NMEA is een soort taal die je nodig hebt om nautische apparaten met elkaar te laten ‘praten’. Alle apparaten gebruiken een eigen taal, NMEA zorgt er voor dat de apparaten elkaar ondanks de eigen taal toch verstaan.

Het was wel een hele puzzel… Onze uitdaging? We hebben een AIS transponder, deze geeft positiegegevens door, en een marifoon en een plotter, die beiden AIS gegevens tonen. Wij wilden deze apparaten allemaal op elkaar aansluiten en AIS (positiegegevens) met elkaar laten uitwisselen. Maar we wilden ook dat we alle apparaten onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken, zodat we op lange overtochten, bij minder stroom, bv. de plotter kunnen uitzetten. Dit is een energievreter en we hebben dan in principe voldoende aan alleen de Marifoon en AIS.

Om dit voor elkaar te krijgen moesten we voor de marifoon een aparte externe GPS antenne aansluiten. We hebben nu een antenne voor de AIS, een GPS antenne voor de Raymarine apparatuur en nog eentje voor de marifoon. Daarnaast moesten we nog de nodige kabels trekken & aansluiten. Het resultaat mag er zijn, alles werkt en is met een schakelaar uit te schakelen, zonder dat het invloed heeft op de andere apparatuur! De controle is aan ons en wees gerust de antennes zijn tegenwoordig geen lange sprieten meer!

Drop the anchor

Ben’s hobby project is afgerond. De Seawolf kon wel een goede revisiebeurt gebruiken. Afgelopen winter heeft Ben het ankerlier helemaal uit elkaar gehaald. Daarna is het gezandstraald en opnieuw gespoten. We hebben online in Schotland nieuwe onderdelen besteld en in Apeldoorn nieuwe lagers gehaald. Uiteindelijk, een aantal maanden later, heeft Ben alles weer in elkaar gezet. Gelukkig hadden we de ‘before’ foto’s en filmpje’s nog! Het grote voordeel van dit project is dat Ben het anker nu van binnen en van buiten kent.

In de ankerbak heeft Ben ook nieuwe bekabeling en kabelschoentjes aangebracht, de oude was totaal verroest. Het project is afgerond, het ankerlier werkt en we moeten nu alleen nog de voetbediening aanbrengen om daadwerkelijk ons anker te droppen!

Tour de Elburg

Onze eerste tocht na de winterstop

Blabber heeft zijn eerste tocht na de winterstop gemaakt. We hadden helaas niet het mooiste weer, maar we waren rijp voor een ander uitzicht. Gelukkig werkt de bimini ook goed tegen de regen!

Na het middaguur gooiden we los in de stromende regen en gingen we op weg naar de Roggenbot sluis. Deze hadden we mee, we waren alleen en konden meteen door. Daarna door naar Lelystad. Helaas alles op de motor … daar hadden we echt meer van verwacht. Het aanleggen bij windkracht 5 verliep goed.

We hadden uiteraard de AIS aan, maar Marine Traffic liet ons een beetje in de steek, we waren heel lang niet te volgen. Pas op het einde werden we gespot en kregen we een telefoontje dat we vlak voor de haven in Lelystad lagen.

Na het aanleggen ben ik op de huurfiets richting Elburg gesprongen om de auto in Elburg op te halen en had ik mijn eigen Tour de France. 40 km en 2,5 uur later was ik net op tijd in de haven, de hekken waren nog niet dicht. Ik ben droog over gekomen, met het windje in de rug. Gauw de fiets in de auto en retour Lelystad. Heb ik toch mooi even aan mijn massaprobleem gewerkt!

Boot-schappen

Hoeveel kun je kwijt in een Contest 38s? Ik heb maar liefst 3 boodschappen karren en 200 blikjes bier weggestouwd in onze Contest en ik heb zelfs nog ruimte over! Het was een ware ontdekkingstocht… Onze Contest heeft o.a. enorm veel ruimte onder de vloeren. Deze heb ik eerst gevuld met plastic bakken en waterdichte tonnetjes en daarin heb ik de boodschappen gedaan. Zo kunnen ze niet nat worden als er water in de bilge (het afvoerputje van de boot) loopt. Daarnaast kan ik veel kwijt in de bakken onder de bank aan bakboordzijde en dan hebben we nog de nodige kastjes hier & daar. We stoppen de boot nu lekker vol, dat scheelt ons straks een hoop sjouwwerk.

Ik heb zelfs alle blikken voorzien van einddatum & inhoud, zodat we nog weten wat er in zit als de wikkels er eventueel af gaan… En om het later nog terug te kunnen vinden en niet in 1 week tijd 100 blikjes tegelijkertijd te moeten opeten vanwege een einddatum die verloopt, heb ik alle producten in een Excel sheet gezet met locatie en einddatum…

Waar & wanneer zouden we ons laatste blikje uit Holland openen … in de Carieb of bij thuiskomst?