We waaien uit ons hemd

zeilen, blabber, water, opvangen

NAAST!!

Bequia – Het is grauw, grijs en er staat veel wind, het weer houdt zich keurig netjes aan de afspraak. Het echte slechte weer zit wat zuidelijker, maar wij krijgen een staartje mee. Nou ja staartje, het blijkt een flinke staart. Het waait gemiddeld tussen de 20 en 25 knopen, dat is te doen, maar elke minuut krijgen we een windvlaag van 30 knopen en meer. En dat is toch wat minder. De boot trekt behoorlijk aan het anker. De eene bui na de andere komt over. We kunnen de windvlagen helemaal volgen over de ankerplaats. Ze zijn kort, maar door de harde wind hevig en het regenwater valt gewoon naast de opvang teilen… De boot wordt wel lekker schoon trouwens!  We blijven aan boord, doen de nodige klusjes, bakken brood en lezen een boek. En dan ineene is het weer wat rustiger. We liggen een beetje te draaien op de ankerplaats. Het eene moment met de boeg naar het zuiden en het andere moment met de boeg naar het noorden. De wind is een beetje besluiteloos….

Van ons anker geslagen
‘s Avonds gaan we op tijd naar bed. De wind is toegenomen. Terwijl we een film kijken, gaat het anker alarm op de iPhone af! We staan binnen no-time aangekleed in de kuip. We zijn rustig, maar de adrenaline giert door ons lichaam. De boot is al twintig meter over de ankerplaats naar achter geschoven. Door het gedraai van de wind in de middag, is het anker waarschijnlijk uit de grond getrokken. Gelukkig liggen er niet veel boten om ons heen en hebben we de ruimte en tijd. Het ankerlier en de dek verlichting staat aan. De motor draait. We staan klaar om te verkassen. Maar het lijkt wel of het anker zich opnieuw settled. We geven gas achter uit en de boot blijft liggen. Het anker zit inderdaad vast! Owkee, dan blijven we liggen. We liggen ver genoeg van de buren af. We zetten meer ankerketting, bevestigen de snugglelijn en stellen het ankeralarm in. Pfew, ging toch bijna  ons drijvende huisje er vandoor. Onze nachtmerrie…

De app Open Water Anker Alarm (met dank aan de Sylfer voor de tip!) heeft inmiddels zijn sporen aan boord van Blabber dubbel en dwars verdiend. Wat zijn we er blij mee! We slapen met slecht weer niet rustiger, maar we weten nu wel dat het goed werkt!

Twitteren op de IsatPhone Pro satelliet telefoon

Midden op zee Twitteren!

Midden op zee Twitteren!

Tsja en als je dan eenmaal gaat beginnen met het draaien van updates, dan mag een update van onze satelliet telefoon van Inmarsat niet ontbreken in het rijtje. We hadden al een mailtje gekregen met de mededeling dat er een nieuwe versie was die er voor juni dit jaar op gezet moest worden, anders zou de telefoon niet meer naar behoren werken. Deze telefoon gebruiken we niet echt, hij is vooral bedoeld voor noodgevallen en dan met name voor als we midden op zee en buiten bereik van andere middelen zitten. Maar als we hem nodig hebben dan moet ie wel werken. Dus dit was een mooi moment om dat in orde te maken.

Ingrediënten:

  • Laptop met een goede internet verbinding
  • IsatPhone Pro met kabel naar de laptop
  • Downloads van de IsatPhone Pro website: (upgrade tooltje, nieuwe drivers en uiteraard ook de nieuwe versie)

En toen we toch eenmaal lekker bezig waren konden we het niet laten om ook de nieuwe feature Twitter aan onze satelliet telefoon te koppelen! We kunnen nu midden op de oceaan Twitteren. Hoe gaaf is dat?

Update Navionics zeekaarten

We start where the road ends!

We start where the road ends!

Op onze Raymarine E80 plotter gebruiken we zeekaarten van Navionics. Toen we deze digitale kaarten kochten kregen we er meteen een jaar gratis updaten bij. Dus na 8 maanden is het wel eens tijd voor een update. Deze kunnen we alleen draaien als we een goede stabiele internetverbinding, tijd en geduld hebben.

Goed internet hebben we wel gehad onderweg, maar het blijven gratis wi-fi verbindingen, die soms traag zijn en/of er uit kunnen klappen. En dat willen we niet als we de navigatie kaarten aan het updaten zijn. Dus een vaste verbinding is wel prettig en laten mijn ouders dat nou net hebben. Een mooi moment om alles te updaten.

Ingrediënten:

  • Cardreader
  • De kaarten van Navionics
  • Laptop en verbinding met het internet
  • Een programmaatje van Navionics om de laatste data te bemachtigen (Navionics webstore)

En daarna is het simpel. Je klikt het webstore programma aan, stopt de kaart in de cardreader en het programma doet de rest en gaat vanzelf de kaart updaten. Dat updaten duurt ongeveer een uur per kaart… En we kregen het even heel benauwd toen ie er na 75% mee stopte…. Gelukkig kregen we ook de melding dat de oude kaart nog intact was. We moesten alleen opnieuw beginnen. En het resultaat mag er zijn. Onze Navionics kaarten van de Caribbean, Zuid Amerika en zelfs van Europa (en de Azoren) zijn weer helemaal up to date! Mooi systeem!

PS Mooie slogan trouwens… “We start where the road ends” of je moet het over een waterweg hebben natuurlijk!

Blabber vaart 0 knopen

ZZ: allemaal zeezooi!

ZZ: allemaal zeezooi!

Nee we liggen niet stil … Onze Raymarine snelheidsmeter doet het niet meer. Nou kunnen we de snelheid ook op de plotter uitlezen, maar de snelheidsmeter is veel beter op grote afstand uit te lezen.

De voeler van de meter zit door een gat heen aan de onderkant van de boot, vlak voor de kiel. Normaal duiken we dan even in het water en draaien aan het wieltje van de voeler, zodat je eventuele rotzooi er uit draait. Maar nu zat er toch iets meer in dan normaal.

Tijd voor drastischere maatregelen: de voeler moet er even uit om goed schoon te maken! En dat doe je aan de binnenkant van de boot! Er zit ook wel een extra klepje, maar deze werkt door de rotzooi ook niet helemaal meer naar behoren. Ben zat klaar voor het open luik met de stop in de aanslag. Hij draaide de voeler er uit en de stop ging er in 1 handeling in. Geweldig, er kwam haast geen water binnen. En het bleek ook nodig te zijn. In de voeler zat inderdaad veel troep… waaronder zand, zeewier en een klein krabbetje. Eenmaal goed schoongemaakt en weer perfect draaiend heeft hij de voeler teruggeplaatst. Ready when you are!

Het Nederlandse SSB Netje is geopend

Woensdag – De spanning steigt verder in de Lagoon van Sint Maarten. Veel Nederlandse boten staan op het punt van vertrekken. Ze verlaten de Carieb en gaan weer terug richting de thuishaven in Nederland … Maar daarvoor moeten ze eerst nog 800 mijl naar Bermuda, 2000 mijl naar de Azoren en dan nog eens 1200 mijl naar Nederland overbruggen. Dat zijn behoorlijke afstanden en dan wil je graag goed zeilweer hebben. Dus een paar keer per dag worden de weerkaarten gedownload en overlegd.

Helaas wil het Azoren Hoog op dit moment maar niet op zijn normale plek gaan liggen, namelijk boven de Azoren! Het ligt nog ter hoogte van Groenland en zakt zeer langzaam… Dat betekent voor de oversteek minder goed en instabiel weer. En op deze lange afstanden is dat nou precies wat je niet wilt hebben! Daarnaast wil je ook weer niet te lang wachten, want dan begint het orkaanseizoen in de Carieb. En dan wil je hier ook niet meer zijn. Dus wanneer is het dit jaar nou de beste tijd om de North Atlantic over te steken?

De eerste vertrekkers (of zijn het nu thuiskomers?) wachten het Azoren hoog niet meer af en zijn inmiddels vanuit de carieb vertrokken. En dat betekent ook het begin van het Nederlandse Trans Atlantic Netje 2013 op de SSB frequentie 8101 USB. Elke dag om 17.00 uur Caribbean tijd (dus bij jullie 6 uur vroeger) melden alle Nederlandse boten, die onderweg zijn naar de overkant, zich aan om de positie en bijzonderheden aan boord door te geven. Daarnaast is dit ook een mooi moment om even met elkaar de weerkaarten door te nemen. Het zijn spannende tijden voor de overstekers en wij volgen ze met grote belangstelling via onze SSB, zo lang als we ze kunnen ontvangen.

Luister hier naar de memorabele opening van het eerste Nederlands-talige radionetje op 8101 op de SSB voor de oversteek van de Noord Atlantic om 21.00 uur UTC:

Vitali opent het NL Trans Atlantic Netje

Douchen met hemel(s)water

Heerlijk douchen na een verfrissende regenbui!

Heerlijk douchen na een verfrissende regenbui!

Dag 14 op zee – We zeilen nu 14 dagen non stop, op de constante flow van de noordoosten tradewind, met een gemiddelde tussen de 15 en 25 knopen. We hebben tijdens de reis een keer een dipje gehad in de wind met een dagafstand van ‘maar’ 90 mijl. Maar we hebben geen een keer de motor hoeven starten.

Het is ongelofelijk, soms moet iemand me even in mijn arm knijpen om er zeker van te zijn dat ik dit echt mee maak. We hadden nu een dagafstand van 132 mijl en die was veel hoger geweest als we vanmiddag niet besloten hadden iets af te remmen, anders komen we zondagochtend te vroeg aan bij de uiterton voor de Suriname rivier.

Onze positie om 19.00 UTC: 07.27.1552 N bij 051.52.786 W
Wind: rond de 15 knopen
Snelheid: 5 knopen
Koers: 251
Nog 210 mijl te gaan.

Gisteren heb ik voor de eerste keer het Nederlandstalige Maritieme netje geleid op de SSB en het ging harstikke leuk. Helaas waren er maar 5 schepen onderweg, dus ik was met een klein kwartiertje al klaar. Cees heeft ondertussen gekookt en we hebben heerlijk pasta met bechamel saus gegeten.

Afgelopen nacht liepen we weer hard gemiddeld 6 knopen met wind tussen 25 en 30 knopen. Er lagen twee schepen op onze route, een dregger uit China en een vrachtschip uit Singapore. Daarnaast besloot een vogel te landen op Blabber. Het leek op een grote merel, zwart met een lange snavel. Hij was totaal niet onder de indruk van Ben die hem probeerde weg te jagen, omdat hij bang was dat ie naar binnen zou vliegen. De vogel ging eerst lekker op de bimini zitten en zich uitgebreid schoonmaken, later verplaatste hij zich naar de lijnen en tot slot de reddingsboei. Vanmorgen rond zonsopgang vloog ie weer weg.
Vanmiddag kregen we een hemelse bui over ons heen. Wel/geen squall? In ieder geval een fikse regenbui. Meteen de shampoo gepakt en ons heerlijk ingesopt. Je kunt je niet voorstellen hoe het is om je na 14 dagen weer te douchen. Hemels dat water! Het was genieten. Ik voelde me weer het kind dat vroeger op een zomerse dag door de gazonsproeiers rende.
Vanavond is het volle maan en kunnen we heerlijk lang profiteren van licht in de kuip. De maan ging vanmorgen ook pas rond 8.30 UTC te onder. Nog twee nachtjes slapen en dan zijn we er! Ik heb inmiddels alle informatie over de aanloop binnen en we zijn er klaar voor!
Tot het volgende zeebericht!

Van Isla Graciosa naar Lanzarote

Zeilen zonder handjes!

’s middags anker op en met alle Nederlandse boten richting Marina Rubicon, ten zuiden van Lanzarote. Wij gaan voor het eerst de windpilot gebruiken, met de Dixbay stand bye op de marifoon voor advies. Het is geweldig zeilweer, soms zelfs een beetje veel wind voor een eerste keer uitproberen.

Blabbertje

Whoeheeeeee, we zeilen voor het eerst met Blabbertje, onze windpilot! Zeilen zonder handjes, met windkracht 6! Geweldig, wat is dit gaaf. Idris geeft ons aanwijzingen hoe we de windpilot het beste kunnen stellen:

  • Eerst de zeilen goed stellen en de goede koers pakken op de automatische pilot
  • Het blad van de windvaan recht op de wind zetten
  • Daarna automatische pilot uit en windpilot vastdraaien.

Het gaat in 1 keer gaat het goed! De windpilot neemt het zonder problemen over, ondanks windkracht 6 en onze onkunde. We kunnen zeilen zonder handjes. Wat een apparaat. Geweldig. We zakken af tot de achterhoede omdat we de windpilot op alle mogelijke manieren willen uitproberen. We zwalken hierdoor nog wel een beetje van links naar rechts, maar eigenlijk hoeven we niet bij te sturen. De windpilot stuurt moeiteloos de hele weg naar Rubicon, zelfs de bocht pakt ie moeiteloos ondanks de toenemende wind vanwege het venturie effect.

Bij het aanlopen van de marina stonden ze ons op te wachten voor het havenkantoor om te helpen met aanleggen, Grandioos. In Rubicon schijnt je boot gemeten te worden door de marineros en dit is het uitgangspunt voor de betaling. Helaas gaat dit meten nou niet bepaald met een meetlint maar met stappen. Hierdoor vallen de Nostress en de Dixbay een beetje groot uit en kloppen de maten totaal niet. Een metertje langer betekend ook een andere box en je bent veel duurder uit.  Een zeebrief hebben ze geen boodschap aan. Er moest opnieuw gemeten worden. Deze keer pakken ze er wel een meetlint bij en worden de schepen zo maar een metertje korter.

De Blabber is meteen al goed opgemeten, we vallen in de rubriek tot 12 meter en alle maten kloppen. Ze vergeten alleen het origineel van de zeebrief terug te geven. Gelukkig ben ik alert. Na inschrijving en een stekker voor de elektriciteit worden we door de marineros naar onze box geholpen en helpen ze ook netjes met aanleggen.

Rubicon is een toeristisch plaatsje ten zuiden van Lanzarote. Rond demarina zitten allemaal winkeltjes en eettentjes en bij de laatste hebben we ’s avonds met alle Nederlandse boten gezellig gegeten.

Voor alle AIS volgers

Met dank aan Wilma een screenshot van Marine Traffic op de iPad

Zoals jullie waarschijnlijk al een keer hebben gelezen hebben wij een AIS (Automatic Identification System) transponder (dat laatste betekent dat we kunnen zenden & ontvangen) aan boord. We hebben dit vooral aangeschaft voor onze veiligheid, omdat we met dit apparaat andere met name grote schepen in de buurt met een AIS kunnen zien. Maar een leuke bijkomstigheid is dat we ook online te volgen zijn als we ongeveer 40 mijl binnen de kust zitten. Toch heeft het programma en het feit dat we soms wel en soms niet te zien zijn nogal wat vragen opgeroepen, dus bij deze een stukje informatie / achtergrond en uitleg in de hoop dat jullie ons beter kunnen volgen…

Je kunt ons o.a. volgen via de programma’s:

Voor je ons probeert te volgen, weet dan:

  • Dat deze systemen worden beheerd door vrijwilligers en we zijn voor projectie afhankelijk van deze vrijwilligers. Wij hebben zelf geen invloed op deze systemen
  • AIS projecteert met name kustgegevens. Het bereik dat wij op zee hebben is 15 tot 20 mijl. Kuststations hebben een iets groter bereik en kunnen tot ongeveer 40 mijl uit de kust gegevens van boten ontvangen. Daarom kun je ons niet meer zien als we verder uit de kust zitten
  • Bij Marine Traffic krijg je soms ‘out of range’. We zijn dan niet gezonken, maar buiten 40 mijl op zee, of we liggen al wat langer stil op 1 plek (voor anker of in de haven). Vesselfinder blijft ons wel projecteren.
  • We hebben de AIS eigenlijk altijd aan staan, mits we stroom willen sparen.

Beginscherm Marine Traffic: Vul bij Go To Vessel de bootnaam in

Hoe werkt Marine Traffic

Ga naar de site http://www.marinetraffic.com/ais/. Vul de bootnaam in bij Go to Vessel Klik op enter. Op de kaart verschijnt nu de boot / locatie

Marine Traffic – My Fleet

Je kunt ook je eigen ‘vloot’ aanmaken Voordeel: Je krijgt (niet altijd!) via de mail een berichtje als we weer verder varen of aankomen in een haven of op een ankerplek,. Daarnaast kun je altijd onze locatie zien, ook als we er al wat langer liggen. Om My fleet aan te maken vragen ze wel om een e-mail adres en een password. Daarna kun je altijd met deze gegevens inloggen.

Hoe maak je een vloot aan?

  • Zoek op de boot die je wilt volgen.
  • Je krijgt bij de boot een klein schermpje, klik op all actions en add to my fleet.
  • De boot is nu toegevoegd aan je vloot!

Klik op more actions

Marine Traffic: klik op Add to My Fleet

Wil je nog meer weten over AIS? Klik dan op deze link

Mucho AIS kijk- en volg plezier en als je aanvullingen of vragen hebt dan horen we het graag!