Yo man, we zijn in de Caribbean

Heerlijke fruitstalletjes in Tobago

Gisteren rond 16.00 liepen we na een geweldige laatste zeildag de haven van Scarborough binnen. Scarborough is de hoofdplaats van Tobago en een van de twee plaatsen in Tobago waar je volgens de pilot in kunt klaren. De ankerplaats viel ons wat tegen. Er is heel weinig ruimte en je ligt naast de landingsplaats van de snelle cat naar Trinidad. Er lagen al 3 zeilboten (waaronder de Acapella) en wij moesten wel 4 keer ankeren voor we goed en wel lagen. Er is echt weinig ruimte en door de blubberige grond wilde het anker niet goed pakken. Dus nog maar een tweede anker uitgegooid en daarvoor moestne we onze dinghy weer tevoorschijn te halen, het stof zat er op. Hij heeft sinds Portugal in het vooronder gelegen.  Ook het tweede anker wilde niet goed houden, maar hij houd ons recht en voorkomt dat we heen en weer zwaaien, dus we laten het zo.

We liggen in de Carieb, wat een heerlijkheid!!! Helaas nog geen blauw snorkelwater in Scarborough, maar dat gaat gauw komen. No spang!
Positie: 11.10.749 N bij 060.44.172 W
Customs in Scarborough Tobago

Vandaag stond vooral in het teken van inklaren. We hadden ons er op gekleed (nette kleren, geen korte mouwen, hemdjes, korte broek en slippers) en dat loonde. De vrouw bij Immigration had niet verwacht dat we boaties waren! Daarna kregen we meteen een geweldige treatment; we mochten alle papieren direct aan haar bureau invullen en binnen 5 minuten stonden we weer buiten!

De volgende stop was Customs. Ook daar moesten we een formulier invullen (met nog ouderwets carbon papier ertussen, het bestaat nog!), werden alle andere papieren gekopieerd en kregen we helaas naast de gebruikelijke 50 TTS entree fee ook een penalty van 250 TTS (is iets minder dan 25 euro), omdat we gisteren na 16.00 uur aangekomen zijn. En wij hadden nog wel de turbo aan staan! We hadden ons voor 16.00 uur moeten melden bij customs.

The energy is back!

282 dagen Saudade van Jan en Yolanda Palmboom

Dag 4 op zee – Goede morgen, wat een geweldige zeilnacht hebben wij gehad! Mijn energie is weer helemaal terug. Misselijkheid en hoofpijn behoren tot de verleden tijd en ik kan weer gewoon eten en drinken. Heerlijk! Het gevoel in mijn maag is het beste te omschrijven als hard met de auto een heuvel op en af rijden, dat geeft een beetje vervelend (sommige vinden het lekker, ik behoor niet tot die categorie) gevoel in je maag… en dit had ik de afgelopen 48 uur, golf na golf… Ben was alleen een beetje katterig de eerste dag en heeft verder geen last gehad.

Blabber loopt als een tierelier. We hebben de afgelopen nacht de hele tijd tussen de 6,5 en 7 knopen gelopen. De dagafstand was een nieuw record: maar liefst 152 mijl!!! En we moeten op het moment van schrijven nog 44 mijl naar Tobago.
Positie: 10.45.100 N bij 060.07.507 W
Snelheid 7 knopen
Koers 302 graden
De afgelopen nacht hebben we een paar grote vrachtschepen, passagierschepen (o.a. de Maasdam uit NL op weg naar Devils Island) en tankers gepasseerd en we zijn we over 2 drijvers met een visnet daartussen gevaren. Dat was wel even schrikken, want op 2 km diepte en zo ver van de kust verwacht je geen drijvende visnetten. Gelukkig bleef er niets achter onze schroef hangen. En nu is het nog steeds heerlijk zeilweer. De wind waait rond de 18 knopen. Het is een beetje bewolkt en dat maakt het bijzonder aangenaam in de kuip
Ik heb zelfs een zeilboek gelezen tijdens de wacht vannacht, 282 dagen Saudade van Jan en Yolanda Palmboom. Het bijzonder leuk geschreven boek gaat over de tocht die zij in 2008 – 2009 maakten met de Saudade, het zeilschip dat ze in San Diego hebben gekocht en terugvaren naar Nederland. Voorheen noemde ik mij zelf een leunstoelreiziger, omdat ik allerlei reisboeken (per zeilschip, motor, fiets, lopend etc.) verslond. Nu ben ik gepromoveerd en lees ik de boeken terwijl ik zelf aan het reizen ben. Bijzonder.
Nog even en dan liggen we in Tobago, achter ons anker en kunnen we eindelijk een eerste duik in helder blauw water maken! We kunnen niet wachten.
Tot het volgende landbericht!

Onderweg naar Tobago

Bye bye Waterland, Suriname

Dag 3 op zee –  Afgelopen zondag hebben we onder luid getoeter samen met de Acapella en Sark de haven van Waterland in Suriname verlaten. We vlogen de Suriname rivier af. Even zag het er naar uit dat de rivier vanaf Domburg gesloten zou zijn i.v.m. een zwemmarathon, maar we mochten gelukkig door. Het laatste stuk van de rivier kon de motor uit en hebben we gezeild. Eenmaal op zee hebben we zo snel mogelijk diep water opgezocht. De zee was rommelig en zorgde voor katterigheid bij Ben en mij. Ik was zelfs zo katterig dat mijn eten er ’s nachts weer uit kwam. Een geheel nieuwe ervaring in mijn zeilcarriere! Vandaar dat we niet eerder geschreven hebben, schrijven op de laptop is niet bepaald prettig onder deze omstandigheden. Tijdens het SSB contact met de Sark en Acapella horen we dat zij helaas dezelfde ervaringen hebben.

Het gaat nu wat beter, dus ik houd het berichtje kort. Ondertussen zeilen we geweldig en gaan we als een tierelier.
Onze positie om 11.30 Surinaamse tijd (bij jullie 4 uur later): 09.17 N bij 58.08 W
Snelheid: 6,4 knopen
Koers: 315 graden
We hebben de afgelopen dagen 287 mijl gezeild en hebben nu nog ongeveer 190 mijl te gaan.
Tot het volgende zeebericht!

8/11 19:31 Tweede bericht vanaf zee

Positie:
30.36.526 N
011.55.912 W

Het gaat goed met Blabber en de bemanning. De zon is net onder gegaan en we gaan onze derde nacht in. Het ziet er naar uit dat het een mooie heldere nacht wordt met sterren (hebben we tenminste weer iets om te bekijken)! We hebben tot en met afgelopen nacht regen en onweer gehad. Vandaag werden we beloond met een machtig mooie zeildag en zon! We hebben het grootzeil en de genua op en lopen gemiddeld 5,5 knopen. Het water kleurt mooi blauw en Ben heeft de eerste zeeschildpad gezien! We hebben nu nog 115 mijl te gaan naar de ankerplek op Isla Graciosa, een van de Canarische eilanden.

Elke dag rond 18.00 uur UTC hebben we SSB contact met de andere zeilboten. De Dixbay ligt inmiddels op de ankerplek en kon ons van de laatste informatie over de ankerplek voorzien. De Gaia komt ergens in de loop van de avond binnen en de Nostress zal vannacht binnenkomen. Geweldig om op die manier contact met elkaar te onderhouden en informatie uit te wisselen!

Tot zo ver het laatste nieuws van zee. Over en uit.

7/11/12 17:15 Eerste berichtje van zee

Hier bij het eerste berichtje van zee.
Onze postitie is:
32.26.355 N
009.52.183W

Donkere en natte nachten
We zijn dinsdagochtend 7 uur uit Rabat vertrokken en hebben er inmiddels ruim anderhalve dag opzitten. De eerste 12 uur hebben we perfect kunnen zeilen, daarna zakte de wind in en moest de motor aan. Het lijkt hier wel een Nederlandse zomer: zwaar bewolkt, enorme regenbuien en onweer. We hebben zelfs hagel gehad!!! Bizar. Gelukkig houdt de boot en bemanning zich goed!
We hebben nog 265 mijl te gaan. Tot het volgende zee bericht!