Een Flamingo Tongue bij Mallones Beach, Culebra

We liggen nog in de baai van Culebra. Naast de hardere wind levert de zon ook een optimale bijdrage en is het warmmmm. Op zoek naar verkoeling! Om de hoek voor Mallones Beach ligt volgens de kaart een mooie snorkelplek. Maar daarvoor moeten we eerst met de dinghy door het kleine kanaaltje dat het dorpje in twee stukken verdeeld. Na het kanaal slaan we rechtsaf. Het water is door de hardere wind een beetje choppy, maar we kunnen ein-de-lijk de bodem weer zien. We pakken een boei en ik plons te water! Ahhhhh, wat is dit lekker. Onder mij zwemmen twee schildpadden en jagen een paar grote Jacks. Er ligt een kooi waar ze hertshoorn koraal kweken en ik ontdek een Flamingo Tongue. Een wat? Een Flamingo Tongue! Een klein gekleurd beestje, niet groter dan mijn vingerkootje. Hij zat op een blad van paars waaier koraal. De laatste keer dat ik die zag was in Klein Bonaire en toen waren de foto’s mislukt. Nu heb ik hem wel kunnen fotograferen! Kicken. Apart beestje, of niet?

Twee Nederlandse schepen

Eenmaal terug bij de boot blijkt er achter ons een nieuwe zeilboot geankerd. Het zijn Nederlanders! Bizar, vanmorgen zeiden we nog tegen elkaar “wanneer kruisen we de eerste Nederlanders?” We hadden het niet zo snel verwacht! Het is de Charlie 2 met Rob en Annemieke, we gaan natuurlijk even buurten. Terwijl we bij ze aan de boot hangen komt er nog een onbekende Nederlandse boot voorbij. Ongelofelijk. Twee op een dag! Het is de Shiva, met Inge en Herman. Ze blijken vroeger in Apeldoorn gewoond te hebben, een paar straten bij ons vandaan! Wat een klein wereldje. We worden uitgenodigd op de borrel en de volgende morgen op de koffie. In rap tempo wisselen we avonturen, achtergronden en informatie uit. Het was gezellig, smaakte zeker naar meer, maar onze wegen scheiden weer net zo snel… zij gaan west en wíj verder oost. Mijn hoofd tolt nog van alle verhalen.

We vliegen langs de zuidkust van Puerto Rico

De cirkel is rond!

Het ei is gelegd. We gaan het hoekje om, richting Ponce en langs de zuidkust verder naar het oosten. Het zou zonde zijn om dit mooie weer window te negeren. We drinken nog een laatste bakkie met Keith & Deborah van de Wright Away, die blijven liggen, daarna varen wij samen met de Antares weg uit de haven van Boqueron.

Hallo Caribische zee

En zo varen we verder oost, OVERDAG welteverstaan, langs de zuidkust van Puerto Rico. Bizar, dat was drie jaar geleden wel anders. Toen moesten we mega vroeg op, om de uren zonder wind te pakken. Een strategie die vooral gebruikt wordt als de gebruikelijke Tradewinds uit het oosten waaien en het in de ochtend windstil is door de bergen (karabatic winds). Maar het weer is momenteel een beetje in de war door een storing in het noorden, ver op zee. Vandaar dat we ook in een keer van de Dominicaanse Republiek naar Puerto Rico konden varen. En nu vliegen we dus langs de zuidkust. Vangen zelfs twee flinke Barracuda’s, maar kunnen die niet eten vanwege ciguatera. Jammer, want ze zijn zo lekker. We maken na 25 mijl een stop in de prachtige baai bij Guilligans Island en Punta Jacinto en de volgende morgen halen we vroeg ons anker op om het laatste stukje naar Ponce te varen. Ik hoor ons nog zeggen “als we maar eenmaal bij de zuidkust van Puerto Rico zijn, dan halen we het wel naar St. Eustatius en St. Maarten.” Nu varen we in minder dan een week al langs de zuidkust. Ongelofelijk!

Inklaren in Ponce

In Ponce maken we een stop, klaren in, tanken diesel en water. Het inklaren was trouwens een makkie. Normaal moeten we ons in Puerto Rico (wat eigenlijk bij USA hoort) melden bij de CBP (Custom & Border Patrol) via een telefoonnummer, maar we hebben geen werkende telefoonkaart. Dus wachten we tot we aan land zijn. We hopen bij de fueldock van de marina te bellen. Maar het kantoor is gesloten en de beste man van de diesel heeft geen telefoon. Gelukkig ligt er net een motorboot met Puertoricanen te tanken, ze gaan een dagje naar Isla Muerte en we mogen hun telefoon wel ‘even’ lenen. Even wordt al gauw een half uur. Tjonge wat stelt die man een vragen aan de andere kant van de lijn. Elke keer verwijs ik naar ons cruising lisence nummer, want dan heeft hij meteen alle gegevens uit het systeem. Maar nee hoor, hij wil een-voor-een alles doornemen… Naam, geboortedatum, paspoort nummer, visa nummer, waar kom je vandaan etc. etc. De mensen in de motorboot wachten geduldig, maar wij voelen ons inmiddels aardig bezwaard. Als we worden doorverbonden hangen we op. Gelukkig meldt de Antares zich ook aan en zo horen we dat aan de fueldock moeten wachten tot de douane langs komt om ons verder in te klaren. Even later meldt iemand zich van de CBP. Nu is onze cruisinglicense wel hèt toverwoord. We hoeven ons niet te melden in het kantoor, wat een behoorlijk eind verderop ligt. De officer heeft alle spullen bij zich om ons in verder in te klaren en dat doet hij op z’n dooie akkertje in de bar van de marina. Hij pakt meteen vier boten in een keer. En zo ontmoeten we de Cat’s Meow, een mega grote catamaran uit Amerika, die uitklaart om verder naar het zuiden te varen. Na het ontvangen van de benodigde stempel pakken we net als drie jaar geleden een grote mooringbal in de baai. Er staat geen naam op, dus dat moet lukken voor een à twee nachtjes.

De cirkel is rond

Drie jaar geleden lagen we hier ook en begonnen aan ons ‘grote rondje’ Caribbean. Inmiddels zijn we 6200 NM verder en staan er 15 nieuwe stempels in ons paspoort. We vieren het met een verdiend dagje relaxen in het zwembad van het Hilton met pizza en Piña Colada, dè cocktail van Puerto Rico.

Vanuit Ponce in een ruk langs de zuidkust naar Vieques

In Ponce scheiden na heel wat maanden de wegen van de Antares en Blabber. Zij gaan via St. Croix verder naar het oosten, wij via de Spanisch Virgin Islands, USVI’s en BVI’s. Een kleine detour langs memory lane. We maken een korte stop in Salinas, op zoek naar de bemanning van de Campechano, die we drie jaar geleden hebben ontmoet in Curacao. Ronnie is de grondlegger van mijn eerste woorden spaans. Hij gaf ons les op zijn catamaran Campechano, op het Spaanse Water. Helaas zijn ze niet thuis en varen we door naar Vieques. De volgende middag laten we na 25 mijl ons anker vallen in de Ensanada de Honda Baai bij Culebra, onze laatste stop in Puerto Rico. Inmiddels zijn de gebruikelijke Tradewinds terug en blaast de wind hard uit het oosten. Precies de richting die wij op moeten. De komende 1,5 weken gaat het zelfs behoorlijk hard waaien, dus het wachten is op een rustig momentje om de laatste 140 mijl te overbruggen naar St. Eustatius, voor ‘een kopje koffie’ bij mijn mijn ouders.

Ter info, inklaren in Ponce, Puerto Rico

  • Als je vanuit het westen komt kun je inklaren bij Mayaguez aan de westkust of Ponce aan de zuidkust.
  • Onze cruisinglicense uit Amerika is nog steeds geldig (looptijd 1 jaar), hierdoor zijn er voor ons in Puerto Rico geen kosten verbonden aan het inklaren en gaat alles een stuk makkelijker.
  • We mogen 6 maanden blijven.
  • We moeten ons op de vervolgtocht telefonisch melden, als we een nieuw gebied invaren in Puerto Rico. Het land is verdeeld in vier gebieden (noord, oost, zuid en west), wij varen tijdens deze route van zuid naar oost en moeten ons opnieuw melden in het oosten, bij Culebra. Dit doen we, bij gebrek aan een werkende telefoonkaart, zonder problemen op het vliegveld van Culebra.

Afstand Boqueron naar Vieques is 104 mijl

 

Via de Noordkust, over de Mona-passage over naar Puerto Rico

Floating … Ehhhh ja what?

“Despacho?” We staan weer boven op de rots van de Commandante en vragen aan de M-2 man om ons uitklaarbewijs. “No Commandante, kom om 12 uur maar terug!” Het is niet te geloven. We hebben hem gisteren nog verteld dat we vandaag weg willen en onze Despacho nodig hebben en nu is hij hem gesmeerd naar Puerto Plato. Zou het de taalbarrière zijn of bespeuren we hier een kleine pesterij? Wie zal het zeggen. Gelukkig wil de M-2 man wėl de benodigde papieren invullen en spreken we af dat ze om 12 uur naar onze boot komen met de Despacho. We boeken vooruitgang, we mogen in ieder geval weg! Twaalf uur wordt uiteindelijk half 2 en een half uur later zijn we in het bezit van het langverwachte Despacho naar de Samana baai, een baai aan de noordkust van de Dominicaanse Republiek, 24 uur varen verder naar het oosten. Mochten we pech krijgen onderweg, dan kunnen we daar altijd zonder problemen en met de juiste papieren stoppen. Gaat het goed en blijft het weer rustig, dan gaan we in een keer door naar Puerto Rico. Ons despacho speelt daar geen rol. All set! Ready to go. Jihaaaa! We hijsen de dinghy aan boord, maken de boot zeilklaar en om 4 uur trekken we het anker uit de blubber. Via de smalle doorgang en boeien sturen we de boeg richting zee. Buiten staan pittige golven. De boot maakt heftige bewegingen van voor naar achteren op de golftoppen. Het voelt alsof ik op een wip zit. ZES uur lang! Daarna nemen de wind en golven af en motorzeilen we samen met de Antares en Wright Away langs de noordkust, van kaap naar kaap, langs de toeristische trekpleisters Puerto Plata, Sosua en Cabarete, verder naar het oosten.

Floating whales?

De eerste nacht verloopt moeiteloos. Het weer is rustig. We passeren Rio San Juan en de oude kaap San Frances. In de middag liggen we voor de Samana baai en zien we, na een opgewonden oproep van Hedda op de VHF, een humpback whale op ‘gepaste’ afstand springen uit het water. Wat een geweld en opspattend water! We zijn blij dat hij wat verder weg zit. Ons vier uurtje, lees opkikkertje, bestaat uit een blikje cola en een Mas-Mas reep! Daarna komt er wat meer wind en golven en volgen een paar uurtjes ‘schommelen’ op de golven. Tegen de avond wordt het weer rustiger en ligt de beruchte Mona-passage, de zeestraat tussen de Dominicaanse Republiek en Puerto Rico, aan onze voeten. Berucht omdat het hier behoorlijk kan spoken. Mits je het juiste weer afwacht, zoals wij gedaan hebben. We varen eerst naar een waypoint in het noorden om de Hourglass shoaling heen. Dit is een ‘ondiepte’ van 200 meter. Dat klinkt nauwelijks als een ondiepte, maar als je weet dat de rest van het water tussen de eilanden veel dieper is en al het water zich hier door wil persen, kun je je voorstellen dat het water zich kan gedragen als een wasmachine. Iets wat we liever vermijden door eerst naar het noorden, om de ondieptes heen, te varen. De volgende morgen bij Desecheo Island gaat de boeg richting het zuiden, naar Boqueron aan de zuidwest kust van Puerto Rico. In het water zien we een grote groep drijvende … ja wat is het eigenlijk? Het is te groot voor een dolfijn en het spuit. Daarnaast is het zwart… Nee het is zeker geen dolfijn, maar bestaan er kleine zwarte walvissen? We hebben geen idee. We hebben ze in ieder geval nog niet eerder gezien. Ze drijven in grote groepen, relaxed aan de oppervlakte en hebben geen last van ons als we wat dichter langs ze sturen.

Tegen het einde van de middag zeilen we na 48 uur de baai bij Boqueron in Puerto Rico binnen. De gele vlag zit in het want, we kunnen hier alleen niet inklaren. Daarvoor moeten we naar Mayaquez (in het noorden) of Ponce, verderop aan de zuidkust, varen. We slapen er een nachtje over… Met een tevreden gevoel vallen we in slaap. Het moeilijkste stuk van dit seizoen hebben we gehad, de noordkust van de Dominicaanse Republiek en de Mona-passage zijn probleemloos bedwongen! Vanaf hier kunnen we in daghopjes verder naar het oosten.

Culebrita, het kleine zusje van Culebra

Het eerste stuk naar Culebrita varen we tegen de wind in, daarna kunnen we heerlijk zeilen, om de rotsen heen, zo de Turtle Bay in. De vislijn hing uit, maar helaas  vangen we geen vis vandaag! We pakken een vrije Day Use Only mooring (er zijn er in totaal 7). De moorings zijn gratis. Als ik te water spring en onze mooring check zie ik de eerste schildpad. Wow, het is hier echt Turtle Bay!

Vereda Trail
We zoeven met de dinghy en snorkelspullen naar de kant. Het strand is oogverblindend wit, omgeven door mooi groen, palmbomen en de lucht en het water doen een wedstrijdje in wie is het meeste blauw is. Ongelofelijk, wat een kleuren geweld. Mijn camera kan het niet aan! We volgen het bordje Vereda Trail richting de vuurtoren, maar belanden eerst aan de oostkant op Trash Bay. Zo genoemd omdat er allerlei spullen aanspoelen.

Eenmaal op de top bij de vuurtoren worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht. We kunnen het niet laten de oude wenteltrap van de oude gammele vuurtoren op te klimmen en ook dit uitzicht mee te pakken. Het levert een paar prachtige foto’s van o.a. de baai op. Terug de heuvel af slaan we nog even linksaf richting West Bay. Daar liggen de huurbootjes met dagjes mensen en kun je snorkelen. Dat gaan we morgenochtend doen. We moeten tenslotte nog iets voor morgen bewaren.

Floaten in de tidal pools
Een van de gidsen kan ons wel vertellen waar we de Tidal pool kunnen vinden. Deze zit aan de westkant van Turtle Beach. Dus terug in de Turtle baai lopen we naar de getijde pool die plaatselijk bekend staan als de jacuzzi’s en plonsen in prachtig helder water waar je geweldig in kunt ‘floaten’. Na deze floatsessie zijn we helemaal ‘zen’ en lopen nog even de heuvel op om de prachtige cactussen die bijna in bloei staan te bewonderen.

Wat een geweldig mooie plek om te liggen. Een aanrader!

Regeldag

De next move is in principe naar de Maagden eilanden, maar dan moeten we wel een aantal dingen regelen:

  • Check weer
  • Boeken vliegtuig van St. Thomas naar San Juan
  • Uitklaren
  • Boodschappen

Het weer ziet er goed uit, rustig windje dus ideale omstandigheden om naar St. Thomas te zeilen. Saskia boekt een vliegtuig en we gaan daarna naar het vliegveld om uit te klaren. Eenmaal op het vliegveld blijkt dit helemaal niet nodig te zijn. We blijven immers in de US! Dhuh, dat waren we even vergeten. Dus weer een wandeling terug in de Tropenzon en ondertussen ook nog wat verse boodschappen gehaald.

Did you get Bushwacked?!!

Did you get Bushwacked?!!

Get Bushwacked in Culebra!
Voor we naar de boot terug gaan sluiten we Culebra af met een laatste Buschwacker, de cocktail van Culebra hebben we ons laten vertellen.

 

 

 

De juiste verhoudingen weten we (nog) niet, maar dit zijn de ingrediënten:

  • Vodka
  • Rum
  • Kahlua
  • Amaretto
  • Baily’s
  • Af geserveerd met slagroom, kaneel en of course Crushed ice

Een machtig cocktailtje die Bushwacker!

Met golfkar naar Flamingo Beach op Culebra

Flamingo Beach Culebra

Flamingo Beach Culebra

A day at the Beach! En daar gaan we heen in een golfkarretje! We hebben gisteren een mooie prijs afgesproken en motoren om 9 uur bepakt en bezakt naar de Town Dock. Daar bellen we het verhuurbedrijf en worden we door de verhuurder met ‘ons’ golfkarretje opgehaald. Helaas blijkt er weer van alles bovenop de prijs te komen omdat we geen creditcard bij ons hebben… Tja, dat heeft ze er gisteren ook niet bij gezegd en ik ga geen creditkaart meenemen naar het strand! De deal gaat niet door. Enigszins teleurgesteld stappen we weer uit de golfkar en willen weglopen. De eigenaar vraagt waar we heen wilden gaan. “Naar Flamingo Beach” zeggen wij. En dan zegt de man dat hij ons wel even brengt met de golfkar, voor niets! Wow wat een service, geen golfkarretje verhuren en ons toch wegbrengen. Klasse! Vijf minuten later worden we gedropt voor de ingang van een van de drie mooiste stranden ter wereld (volgens onderzoek)!

A Medalla op Flamingo beach

A Medalla op Flamingo beach

We installeren ons onder een palmboom en laten de omgeving even op ons inwerken. Wederom een prachtig wit strand met helder blauw water. Lichte golven, waar we heerlijk op mee kunnen surfen. En als we in het water gaan voelen we geen kiezelsteentje, wier of kwallen. Meerollen met de golven is een waar feest en als ik even niet oplet, beland ik in een onverwachte grote golf en word ik met een bikinibroekje vol zand op het strand ‘gekwakt’. That brings back memories naar de vakanties als kind in Bordeaux.

Op het strand wemelt het van de chinezen. Ze houden de kleren aan en dragen hierover meestal een zwemvest, die ze ook aanhouden als ze wel te water gaan. Geloof me de meeste gaan helemaal niet te water. Ze zijn vooral bezig met fotograferen. What’s new? Alleen nu staan ze te springen voor het blauwe water. Ik probeer het ook eens uit 😉

Aan het einde van de dag zijn we allemaal pittig verbrand. Voor we terug gaan douchen we nog even met zoet water op het strand en was ik mijn haar lekker met shampoo van een van de chinezen. Opgefrist lopen we richting de weg, waar we een lift krijgen van visserman John. Ben vertelt hem over de vis die we laatst gevangen hebben. En terwijl John de auto bestuurt, zet hij zijn bierflesje even aan de kant en bekijkt de foto’s van de vis op de iPhone met een half oog op de weg. Hij was onder de indruk van onze ‘nice catch’ en bevestigd dat we inderdaad een mooie Jack hebben gevangen! Bij het centrum zet hij ons af en lopen we nog even langs de supermarkt.

Met dinghy de Ensenada de Honda baai verkennen

Dwalen door de mangrove in Culebra

Dwalen door de mangrove in Culebra

De motor zit weer op de bijboot, dus we kunnen wat verder varen met de dinghy. We gaan eerst naar het vliegveld. De aankomende en vertrekkende vliegtuigen hebben we nu al zo vaak vanaf de ankerplek bewonderd dat we het nu ook wel eens van dichtbij willen zien. Ze komen aanvliegen over de heuvel, vliegen een stukje boven de weg en pakken dan de bocht naar het vliegveld en landen. Een prachtig gezicht.

Aan het einde van de middag varen we met de dinghy eerst door de mangroves, die ook dienst doen als hurricane hole. Je kunt er helemaal doorheen varen naar de andere kant. Het is er angstaanjagend stil. Iets verder zit het Seabreeze hotel, waar we neerstrijken in het zwembad en de bar in het water, terwijl we de regenbui uitzitten.

Pina Colada, de nationale drank van Puerto Rico
Op het vliegveld en in de dinghydock hebben we gevraagd hoe zij een pina colada maken en deze zo ‘crème-ig’ krijgen. Het blijkt dat we cocosmelk gebruiken en je moet cocos crème hebben. Volgens insiders die van het merk Lopez, maar we kunnen alleen Goya vinden op Culebra. Daarnaast kunnen we variëren met rum, wit of bruin.

Bij de supermarkt halen we de nodige ingrediënten en een zak met ijs en we proberen het nog een keer. Experiment geslaagd! De Pina smaakt voortreffelijk deze keer!

De coconut crème van Lopez

De coconut crème van Lopez

Het recept voor een goede Pina Colada volgens Lopez

Het recept voor een goede Pina Colada volgens Lopez

Recept voor een goede Pina Colada:

  • Ananassap (blikken kun je overal krijgen)
  • Crème de coca
  • Witte of bruine rum
  • Crushed ice (wij bewerken het ijs gewoon met een hamer!)

Snorkelen op Melones Beach in Culebra

Melones Beach Culebra

Melones Beach Culebra

Wat een geweldige snorkelplek, just around the corner! Vanaf de baai lopen we naar de andere kant van het stadje, waar ook de veerboot uit Fajardo aankomt. Daar pakken we de weg rechts de heuvel op richting het ziekenhuis en als je deze weg volgt kom je van zelf op Melones Beach. Het is een flinke trippel, heuvel op heuvel af, natuurlijk doen we dit heel fout midden op de dag in de felle tropenzon, maar de beloning is groot!

Dwalen door de mangrove in Culebra

Dwalen door de mangrove in Culebra

Het strandje is klein met kiezelstenen, niet echt bedoeld om uitgebreid te gaan zonnen, maar het wordt druk bezocht door snorkelaars. Er staan picknick tafels onder de amandel bomen en de kippen lopen los op het strand. We kunnen hier niet zo maar het water inlopen, maar moeten via een smalle opening die je alleen maar goed ziet vanaf de kant naar dieper water snorkelen. Eerst zwemmen we naar links, omdat daar een octopus zit, deze hebben we helaas niet gezien. Maar het mooiste gedeelte zit eigenlijk rechts, we volgen de richel en komen dan in een prachtige heldere onderwatertuin met heel veel verschillende koralen en vooral veel paarse waaierkoralen.

Weer een Jack-fish tijdens overtocht naar Culebra

Another fish from the Jack Family!

Another fish from the Jack Family!

We staan om 6 uur op. Iedereen heeft een taak; van boot spoelen, koffie zetten en brood smeren tot alles slingervast leggen. We gooien de boot voor de laatste keer vol met water. Ben spoelt en passant nog even een enorme kakkerlak van het voordek, die zich waarschijnlijk tussen de lijn (aan de wal) had verstopt. We pakken nog snel een laatste douche. En dan moeten we afscheid nemen van het luxe haven leven met onbeperkt stromend water. Back to basics. We gooien de lijnen los en de fenders bergen we voor lange tijd op. Het is windstil en we varen moeiteloos de box uit.

Binnen een half uur hebben we BEET!!! Er hangt weer een vis uit de Jack familie aan de lijn, alleen deze heeft kleinere ogen. Ben plant hem nu op het achterdek, waardoor ik hem wat makkelijker kan fileren. Het bot is naar de staart toe zo hard dat ik er met het mes niet doorheen kom. Elke keer dat ik het mes er in zet, beweegt de vis, die geen kop meer heeft!! Bizar. Voor het laatste stuk pakt Ben de machete uit Suriname erbij en hakt zich een weg door de graad! Het levert ons weer een volle tupperware doos met verse moten vis op!

Als we net bekomen zijn van de vis die we gevangen hebben zien we in de verte een walvis spuiten! Wow, dit hebben we al heel lang niet meer gezien. Indrukwekkend.

Eenmaal bij Culebra pakken we voor een verlaten strandje aan de buitenkant van Culebra nog even een vrije mooring voor een frisse duik. In de verte zie ik een mega vis springen. Saskia had inmiddels zoveel in het water zien springen dat ze deze zwemsessie even over slaat! Daarna motoren we om het rif heen de Ensenada de Honda baai in en gaan voor anker. Het oogt een beetje verlaten, ondanks alle boten voor anker.

‘s Avonds steken we de Cobb aan en eten heerlijke verse vis! En we sluiten af met een prachtige heldere sterrenhemel, bijna volle maan en… niets… stilte…

Wat een mooie first day at sea voor onze opstapper!

Met de golfkar naar de boot

We genieten nog even van de luxe van stromend water, spoelen de boot weer schoon en doen nog een paar wasjes. Het is de laatste dag dat we een auto hebben, dus daar moeten we nog even van profiteren.

Boodschappen
We halen de laatste boodschappen. In de winkel verbaas ik mij over de vele soorten ‘wortel’. De Yucca nemen we mee. Van een vrouw bij de kassa horen we dat het smaakt als aardappel en je bereid het ook op dezelfde manier.

Tanken
Daarna halen we bij het pompstation nog twee tanks met diesel. De tank op de boot zit weer helemaal vol.

Eten
We eten nog een keer lokaal bij een kiosko langs de strip en leveren daarna precies op tijd onze auto in. Vanaf nu moet alles weer met de dinghy en te voet. In de marina halen we een zak ijs en worden we me de golfkar weer voor de boot afgezet.

Sundowner
Met ananassap, kokosmelk, rum en gecrushed ijs maken we zelf Pina colada’s. Maar het smaakt toch niet zoals de Pina Colada die we krijgen in een bar.